Indické letectvo nyní využívá několik letounů C-130J Hercules a C-17 Globemaster III, ale jeho dopravní kapacity jsou v podstatě založeny na starších letounech Antonov An-12 a oblíbených těžkých Iljušin II-76, které však po dekádách dobré služby míří do starého železa. I proto vznikl program MTA (Medium Transport Aircraft), pro který Dillí nedávno odeslalo tzv. žádost o informace (RFI), dotazy pro hlavní výrobce tohoto typu techniky, kteří by měli dodat letadlo schopné přepravit 18 až 30 tun nákladu.

close Pohledem Jiřího Vojáčka info Zdroj: Deník zoom_in Podle deníku The Hindu reagovaly na indickou žádost americký Lockheed-Martin s letouny C-130J Hercules a brazilský Embraer s letounem C-390 (o který se mimo jiné zajímá Česká republika). A s nimi i evropský Airbus, který vidí příležitost pro zvýšení vývozu letounu A400M. „Ano, odpověděli jsme na výzvu a navrhli letoun A400M. Může nést těžší náklad a má dvakrát větší dolet než jeho konkurenti,“ potvrdil Jean-Brice Dumont, vedoucí oddělení vojenských leteckých systémů společnosti Airbus, v nedávném rozhovoru s indickými novináři.

Airbus přitom není v neprobádaných vodách. V září 2021 indické ministerstvo obrany schválilo nákup 56 lehkých dopravních letounů C-295MW, které nahradí dosluhující letouny Hawker Siddeley HS 748, shodou okolností i s „CASAmi“ má naše letectvou zkušnost. A aby byly splněny požadavky vládní politiky „Make in India“, bylo uzavřeno partnerství se společností Tata Advanced Systems, která bude 40 objednaných letounů montovat přímo v Indii. Podle Venkata Katkuriho, vedoucího indické pobočky, hodlá společnost Airbus Defence & Space hrát na kartu „Make in India“, aby získala tento potenciální trh. „Jsme tomu otevřeni, pokud bude spolupráce životaschopná,“ řekl.

close Vzácná návštěva zavítala na brněnské letiště. Přistál tam Iljušin IL-76MD. Jednalo se o uzbecký státní let. info Zdroj: se svolením Petra Piláta zoom_in Transportní letoun Iljušin IL-76MD, v této barevné konfiguraci jej používá i indické letectvo

Počet dopravních letounů, které indické letectvo požaduje, nebyl v poptávce specifikován. Indická vláda požádala výrobce, aby pouze uvedli „přibližné náklady“, včetně nákladů na veškeré související vybavení, pro série 40, 60 a 80 letadel.

Jedním z úkolů programu MTA je umožnit indickým ozbrojeným silám rychlou přepravu obrněných vozidel, zejména pětadvacetitunových lehkých tanků, do horské oblasti Ladaku, kde se opakovaně vyskytuje napětí s Čínou. A400M má tedy v rukávu několik trumfů vzhledem k tomu, že C-130J s nosností 20 tun a C-390 25 tun jsou pro takové mise málo výkonné.

A400M

Airbus A400M Atlas je víceúčelový vojenský dopravní letoun navržený společností Airbus Military, který byl uveden do provozu v roce 2013. K 30. listopadu 2022 měl objednávky na 178 letounů, z nichž 115 již bylo dodáno. A400M je určen pro strategické a taktické dopravní mise a je schopen přepravit až 37 tun nákladu na vzdálenost 4500 km. Díky ovládání fly-by-wire je stejně obratný jako mnohem lehčí dvoumotorové proudové letadlo Dassault Falcon 10. Svými specifikacemi se podobá ukrajinskému letounu Antonov An-70.

Svůj původ má paradoxně v transatlantické spolupráci. V roce 1983 vytvořily společnosti Aerospatiale, MBB, Bae a Lockheed projekt FIMA (Future International Military Airlifter). V roce 1985 převzalo několik evropských zemí průmyslovou studii a přizpůsobilo ji svým vojenským potřebám. Vytvořily Mezinárodní evropskou projektovou skupinu (IEPG). V roce 1989 se společnost Lockheed stáhla a soustředila se na modernizaci svého letounu C-130 Hercules, což vedlo ke vzniku letounu C-130J Super Hercules. Po tomto odchodu byl projekt zrušen.

V roce 1993 se osm zemí (Německo, Francie, Velká Británie, Itálie, Španělsko, Portugalsko, Belgie a Turecko) dohodlo na souboru specifikací (European Staff Target), který odpovídal francouzskému požadavku vyjádřenému již v roce 1984, nazvanému FLA pro budoucí velké letadlo (francouzsky ATF pro Avion de Transport Futur). V lednu 1999 byla vytvořena dceřiná společnost Airbus Military Company, která reagovala na výzvu k podání nabídek projektem nazvaným A400M. Mezi konkurenty patřily letouny Antonov An-70, Lockheed-Martin C130J a Boeing C17. V červenci 2000 evropské státy oficiálně určily A400M jako vítěze.

| Video: Youtube

„A-400M může dopravit důležité vybavení přímo tam, kde je ho nejvíce potřeba, na krátké přistávací dráhy, kde nemohou přistát letouny Il-76 a C-17,“ uvedl podle listu The Hindu výkonný ředitel společnosti Airbus Roberto Martinez.

Ať tak či onak, získání nového vývozního kontraktu je pro Airbus klíčové, protože by mu umožnilo udržet montážní linky A400M v provozu v době, kdy několik zemí zvažuje snížení svých objednávek, včetně Španělska a Francie.