Gorgosaurus byl jen o něco málo menší než jeho mladší příbuzný Tyranosaurus rex. Tento dvou až třítunový predátor nelítostně vládl svrchnokřídovému ekosystému. Chodil po dvou zadních nohách, přední měl krátké jen se dvěma prsty. Respekt budila mohutná metrová lebka s ostrými zuby a dorůstal délky až 10 metrů. Paleontologové se nyní radují z objevu dospívajícího jedince, který jim přinesl nové informace o stravování čeledi tyranosaurovitých, do které oba zmínění predátoři patří.

Mladý gorgosaurus uhynul v řece jen pár dnů poté, co snědl stehna dvou mláďat býložravých dinosaurů rodu citipes. Byli to malí opeřencio velikosti krocana s kostěným hřebínkem na hlavě z čeledě Caenagnathidae. Tělo predátora i jeho večeři ochránilo před rozkladem bahno a sedimenty v řece, vysvětlil deník The New York Times

Zkamenělina si kromě obsahu žaludku zachovala i velkou část 50centimetrové lebky, pánve a levé strany těla. Vědci věk zvířete určili na 5 až 7 roků. Dospívající dravec vážil asi 330 kilogramů, byl dlouhý 4,5 metru a vysoký v kyčlích 5,5 metru. Nález vědci popsali ve studii, kterou minulý pátek zveřejnili v časopise Science Advances.

Vědci dosud neznámého tvora pojmenovali Vectipelta barretti:

Odborníci uvedli, že tato fosilie poskytuje první přímý důkaz o tom, že tyranosauridi s přibývajícím věkem měnili způsob stravování. „Díky tomuto exempláři máme fyzický důkaz, že se dospívající jedinci živili nejen jinými živočichy než dospělí, ale také na ně jinak útočili a jinak je porcovali,” prohlásil autor studie François Therrien.

Vědci měli zatím k dispozici pouze zkamenělé výkaly a kosti s otisky zubů. „Dospělí tyranosauridi byli velmi robustní, měli mohutné lebky, silné zuby a skus, který jim umožňoval drtit kosti i velkých dinosaurů,” řekl Therrien. Dodal, že hodovali například na rohatých dinosaurech triceratopsech.

Podívejte se, jak hrozivý Gorgosaurus vypadal:

| Video: Youtube

Než ale mohli "teenageři" vyvinout dostatečně silný stisk, museli si vystačit s menší kořistí. Měli podlouhlé lebky, čepelovité zuby a dlouhé atletické rychlé nohy. Soustředili se proto na mláďata a menší druhy dinosaurů, jako je i druh citipes. Toto "křídové kuře" kladlo až 30 vajec, díky čemuž měli predátoři velké množství potravy, napsal deník The Jakarta Post.

Zkamenělinu vědci našli už v roce 2009 v Dinosauřím provinčním parku v kanadské jižní Albertě, informoval server Science Alert. „Odstranili jsme kámen uvnitř hrudního koše a hle, v žaludku byly kompletní zadní nohy dvou dinosauřích mláďat, obě mladší jednoho roku,” pronesl Therrien.

Dinosaury vyhubil prach, vyplývá z počítačových simulací následků dopadu asteroidu:

Zachování obou párů nohou je podle odborníků extrémně vzácné a fosilie je tak nejúplnějším známým pozůstatkem tohoto druhu. „Ironií osudu je, že tyranosauridův žaludek je ve skutečnosti ochránil,” řekla spoluautorka studie Darla Zelenitská webu Scientific American.

Predátor, který zemi vládl miliony let před T-rexem

Vědci byli nedávno nadšení také z objevu 40centimetrové lebky savcovitého plaza Pampaphoneus biccai, který byl před 265 miliony let nejkrvežíznivějším predátorem své doby.

Mezi další nečekané nálezy paleontologové řadí i kostru bizarního dinosaura s ptačími rysy a prodlouženými dolními končetinami z jihovýchodní Číny. Podle vědců je to možná chybějící evoluční článek spojující dinosaury a moderní ptáky.