Představuje tvorbu jednoho z nejznámějších břeclavských malířů Františka Hodonského staršího, autora s „pastelovou duší“.

„Je to retrospektivní výstava, která mapuje vývoj otcovy tvorby. I různé techniky, jež používal – nechybí pastely, tempery ani oleje. Zajímavé jsou i motivy, například staré uličky v Charvátské Nové Vsi či Poštorné ze sedmdesátých let. Nebo také květiny. Převažuje ale krajina kolem Pálavy,“ zve keramik Ivan Hodonský.

Právě on přišel s nápadem uspořádat výstavu u příležitosti otcových nedožitých pětaosmdesátých narozenin. „Je to určitě lepší než k výročí úmrtí,“ míní. A málo vídaných zhruba dvě stě návštěvníků páteční vernisáže mělo, jak se zdá, stejný názor.

„Výstava nabízí třiačtyřicet obrazů. Snažili jsme se vybrat takové, které otcovu tvorbu charakterizují, ale veřejnost je moc nezná. Některé obrazy jsem poskytl já, další sourozenci. Nechybí ale ani díla zapůjčená ze soukromých sbírek, které nebyly nikde nikde vystavené,“ prozrazuje nositel slavného jména.

Jeden ze čtyř sourozenců je přesvědčený, že nejslavnější z Hodonských, který zemřel v roce 1999, by byl za bilanční výstavu rád. „Určitě by ho to potěšilo. Jsem rád, že se na taťku nezapomíná. Když přijedu do některé vesnice v okolí, všude mají lidé jeho obrázky. Dával jim je zadarmo nebo třeba za husu,“ vzpomíná.

Jak říká jeho bratr, profesor František Hodonský, otec se dokázal soustředit jak na detail, tak na celkovou koncepci zobrazované krajiny. Oblíbil si zejména pastely, s nimiž maloval zátiší, kytice, ale především krajiny.

„Mají velmi široký tématický rozsah – od pálavských kopců, mušovských jezer, až po pouzdřanskou step. Tu otec miloval. Byl nadšený z atmosféry kolem řeky Dyje, zvláště v podzimním období, kdy to tu hrálo všemi barvami. Mimořádnou pozornost věnoval Lednicko–valtickému areálu, kde nacházel klid a další inspiraci,“ uvádí.

Obrazy Františka Hodonského staršího dodnes zkrášlují například nemocnici, Českou pojišťovnu, ale i řadu dalších míst nejen v Břeclavi. Retrospektivní výstava potrvá v galerii až do prvního dubna.

„Podle mého, František Hodonský představuje nejen velmi zralý způsob, kterak zacházet s krajinomalbou. Navíc jsou jeho obrazy divácky nesmírně přitažlivé. Ve své tvorbě tak sráží dva často protikladné rysy – pravdivost a nevypočítavou líbivost," dodal Václav Zoubek, akademický malíř.