Pět set let staré dřevořezby rozebrat. Naložit do klimatizovaných boxů a převézt stovky kilometrů daleko. Tam je zase složit a připravit na výstavu. Dvanáct apoštolů z lipového dřeva, kteří jsou součástí unikátního světelského oltáře z adamovského kostela svaté Barbory, cestuje od podzimu po Evropě.

Nyní dorazili na výstavu do Uměleckohistorického muzea ve Vídni. „Myslím si, že výstava bude atraktivní i pro české turisty. Vždyť Vídeň není daleko. Pro náš kostel je to samozřejmě obrovská reklama," řekl adamovský farář Jiří Kaňa.

Druhá výstava

V rakouské metropoli po první zastávce ve Frankfurtu nad Mohanem pokračuje výstava Fantastické světy. Ta po padesáti letech znovu představuje pohromadě nejlepší ukázky Podunajské školy. Malířů, řezbářů a sochařů. Přehlídka věnovaná raně renesančnímu umění, kde jsou zastoupena i umělecká díla z gotiky, začíná v úterý a končí v polovině června. Poté se dřevořezby vrátí zpět do Adamova.

Část světelského oltáře na obou výstavách skládali restaurátoři, kteří unikátní památku před devíti lety kompletně opravili. Ve Vídni skončili s pracemi v pondělí. „Jeli jsme tam nadvakrát, protože organizátoři výstavy připravili na blok apoštolů ze světelského oltáře příliš malý sokl. Obě instalace byly docela náročné. Byli jsme totiž v časové tísni. Naštěstí oltář dobře známe a nakonec jsme vše zvládli poskládat včas," řekl jeden z restaurátorů Jakub Hamsík.

Dodal, že u podobných děl je největší problém změna klimatu a přesuny. „I když jsou třeba dlouhodobě ve špatném prostředí, není riziko poškození tak velké jako při stěhování a střídání teplot. I proto se na jejich přesun dělají speciální klimatizované boxy. Transport dřevořezeb tak byl bez problémů," poznamenal restaurátor z Prahy.

Podle něj stojí apoštolové z adamovského kostela ve vídeňském Uměleckohistorickém muzeu na atraktivním místě. „Myslím si, že světelský oltář bude mít na výstavě senzační antré, protože je přímo proti vchodovým dveřím. A návštěvníky výstavy by tak měl udeřit do očí jako jeden z prvních," pousmál se Hamsík.

Skvostné dílo řezbářských mistrů Podunajské školy si turisté prohlédnou vedle dalších uměleckých unikátů. Obrazů Albrechta Dürera, Albrechta Altdorfera a řezbářů monogramisty IP nebo Hanse Leinbergera.

Světelský oltář však není jedinou památkou z České republiky, která se na výstavě představila. Z Prahy do zahraničí zamířila také část zlíchovského oltáře a týnský oltář od monogramisty IP. Z pražského kostela Matky Boží před Týnem. „Výstava ve Frankfurtu měla fenomenální úspěch. Podle ohlasů organizátorů to byla jedna z nejlepších evropských výstav za poslední léta. Škoda jen, že se nepodařila domluvit zastávka výstavy také v Praze. Předchozí vedení Národní galerie o ni nemělo zájem," poznamenal vikář Římskokatolické farnosti u kostela Matky Boží před Týnem Vladimír Kelnar.

Zpět v červnu

Podle adamovského faráře Jiřího Kani se původně uvažovalo o tom, že se na výstavy přesune oltář celý. To však nebylo technicky možné.

Ročně adamovský kostel svaté Barbory navštíví asi šest tisíc turistů. Ti do Adamova míří právě hlavně kvůli světelskému oltáři, který je od roku 2010 národní kulturní památkou. Oltář pochází z let 1516 až 1525, kdy ho vyřezalo údajně šest řezbářů pro cisterciácký klášter v dolnorakouském městě Zwettl. „Když teď část oltáře v kostele chybí, vypadá to jako vykotlaný zub. Ale to nevadí. Blok apoštolů bude v červnu zpátky. Účast na dvou velkých evropských výstavách je čest," dodal Kaňa.

Adamovský farář poznamenal, že se jedná o první přesun části oltáře do zahraničí v jeho novodobé historii. „Pokud se tedy bavíme o legální cestě. Dvě ze sošek totiž někdo v sedmdesátých letech ukradl a našly se až na dražbě uměleckých předmětů v Mnichově v západním Německu," doplnil zajímavost farář.