„Nejdřív jsme si mysleli, že přivezl výpravu turistů. Teď je z něj ale vrak s vytlučenými okny a posprejovaný. Snad se tam nezabydlí nějaké pochybné existence. Kolem autobusu je nepořádek,“ řekl Deníku jeden z chatařů z nedaleké kolonie Miloslav Stojan.

Podle bílovického strážníka Miroslava Hlouška o problému vedení obce ví a majitele autobusu kontaktovalo. „Máme přislíbeno, že z toho místa zmizí. Prý shání odtah, aby ho odvezl do šrotu. Řešíme to, jde o čerstvou záležitost. Podle informací co mám, tak autobus dřív stál na soukromém pozemku v Bílovicích a teď se ocitl u bývalé léčebny,“ řekl Hloušek.

Bývalá léčebna dlouhodobě nemocných v Bílovicích nad Svitavou z ptačí perspektivy.
Z bývalé LDN v Bílovicích nad Svitavou je ruina. Má šanci vstát z popela?

Obce mají v současnosti ohledně podobných situací větší oporu v legislativě než v minulosti. Dříve bylo obtížné prokázat, že jde o vrak. Nyní mohou úředníci jednat už po půl roce, kdy nemá auto platnou technickou prohlídku, a vyzvat majitele k nápravě. Postup potvrdil vedoucí boskovického odboru dopravy Roman Dokoupil.

„Po uplynutí dvou měsíců od výzvy má obec oprávnění vozidlo odstranit a odstavit jej na vhodném místě. V takovém případě pak provozovateli oznámí, kde a jak je možné si je vyzvednout,“ sdělil Dokoupil.

Pokud si auto nikdo nevyzvedne do tří měsíců, může dojít k dražbě. Okamžité odstranění je možné v případě, že překáží provozu. „Tehdy o tom rozhoduje policista nebo strážník,“ upřesnil Dokoupil.

Zchátralý areál bývalé léčebny dlouhodobě nemocných v katastru Bílovic nad Svitavou změní majitele. V aukci ho už loni od státu vydražila brněnská společnost DGHPV za 10,5 milionu korun. K převodu dojde v nejbližší době.
Bývalá léčebna u Svitavy: nový majitel jedná s univerzitou o pronájmu pozemků

Za odstavení hrozí pokuta až tři sta tisíc korun, výše záleží na místě. „Strážníci na území Boskovic monitorují déle odstavená auta. Jakmile zjistí, že jde o vraky nebo nemají platnou technickou kontrolu, hned to oznamují úředníkům k přestupkovému řízení a následnému řízení o odstranění,“ popsal praxi vedoucí Dokoupil.

Za uplynulé tři roky takto podle něj řešili dvanáct případů. Většinu z nich odstranili provozovatelé po prvotní výzvě. Jedno auto muselo pak odstranit město. Na výkup a ekologickou likvidaci vraků se v regionu specializuje řada firem. Jednou z nich je například brněnská společnost Barko, která za kompletní autovrak dodaný na provozovnu slibuje tři tisíce korun. S odtahem v její režii pak dva a půl tisíce korun.