Nechráněné přejezdy jsou nepřehledné. Budu klidnější, když tam teď jsou závory, stalo se tam hodně nehod. Těmito slovy reagoval Zdeněk Peťura ze Strážnice na novinku na tamním železničním přejezdu v ulici Za Drahou. Před několika dny na něm přibyly závory. Železničáři je chtějí postupně doplnit na všech kříženích silnic a kolejí, kde je to možné.

Vážné nehody na přejezdech v kraji:
Strážnice:
srpen 2014: srážka vlaku s dodávkou – dva mrtví, jeden vážně zraněný
červen 2015: srážka vlaku s dodávkou – jeden mrtvý, dva vážně zranění
Velké Pavlovice:
květen 2015: srážka vlaku a nákladního auta – sedmnáct zraněných, jeden z toho těžce, škoda přes čtyři miliony korun
duben 2019: srážka vlaku a nákladního auta – jeden zraněný
Vnorovy:
září 2016: srážka vlaku s traktorem – jeden mrtvý, devět zraněných

Správci železnice aktivovali závory ve středu. „V místě se stalo v minulých letech několik nehod s vlakem. Proto po nás město Strážnice požadovalo doplnění o závory,“ sdělil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.

Mezi lety 2014 a 2016 tam přišlo o život několik lidí. „Přejezd byl mimořádně nebezpečný, byla tam řada mrtvých a nahánělo to hrůzu. Bereme to i jako náš úspěch,“ zmínil místostarosta Walter Bartoš.

Uvedl, že přejezd ještě není otevřený, železničáři tam dodělávají drobnosti.

Současně se Strážnicí správci železnice dodělávají závory a chodník na přejezdu v nedalekých Vnorovech. I tam v minulosti při nehodě zahynul člověk.

Podle ředitele brněnského územního inspektorátu Drážní inspekce Josefa Dvořáka ze statistik vychází přejezdy se závorami jako nejbezpečnější. „Z dlouhodobého hlediska jsou křížení se světly bez závor největší katastrofou,“ prohlásil.

Dvořák upozornil i na další problémový přejezd. „Třeba Velké Pavlovice. To je legenda. Jedno střetnutí za druhým. Spousta zraněných. To je takový další dáreček,“ sdělil.

Za nebezpečný považují velkopavlovický přejezd i policisté. „Dopravní inženýři několikrát urgovali podněty, aby na uvedeném tam přibyly závory,“ konstatovala policejní mluvčí Kamila Haraštová.

Podle starosty Jiřího Otřela už se představitelé města na opatření se železničáři dohodli. „Příští rok tam doplníme závory, vedle vznikne i přechod pro pěší,“ informoval.

Další úpravy přejezdů plánují železničáři při elektrizaci tratě z Brna do Zastávky u Brna, která začne v příštím roce.

Prioritou správy železnice je doplnění závor k přejezdům všude, kde je to technicky možné do roku 2023.

Úpravy chystají železničáři také u železničního přejezdu v Rájci-Jestřebí na Blanensku. Plánují ho zrušit. „Nabídli městu dvě varianty. Zrušení přejezdu bez náhrady nebo s náhradou. Vybrali jsme druhou variantu, konkrétně podchod a podjezd pro pěší. Na tomto bodě jednání usnula,“ sdělila starostka Romana Synakieviczová.

MICHAL HRABAL
PATRIK ŠVEC