Na opačných stranách proti sobě stojí například Mikulov a Dolní Dunajovice na Břeclavsku. Dolnodunajovický starosta Josef Hasník územní plán žaluje například kvůli tomu, že chtěl nechat převést dopravu od Vídně z plánované dálnice D52 na připravovaný obchvat Břeclavi a dále na dálnici D2. Dopravní tepny sice nemá rád ani jeho mikulovský kolega Rostislav Koštial, přesto krajský úřad podporuje. „Dálnice a také obchvat Mikulova jsou nutné. Kamiony tu totiž neustále brzdí a řadí,“ sdělil Koštial.

Jedním z nových zastánců kraje je město Brno. „Připojili jsme se jako vedlejší účastník, takže budeme mít přístup ke všem dokumentům. Zrušení územního plánu by pro nás byla nejhorší varianta,“ komentoval připojení náměstek primátora Petr Hladík.

Negativním dopadem platného územního plánu na Brno přitom obce, které plán zažalovaly, argumentují. Například v oblasti dopravy, Brno je totiž především dálkovou dopravou přetížené. „Důvody uvedené v žalobě týkající se Brna považujeme za správné. Politické rozhodnutí podpořit kraj s věcnými důvody v žalobě nijak nesouvisí,“ uvedl advokát Pavel Černý, který žalobu na neplatnost územního plánu připravil.

Podle náměstka hejtmana pro územní plánování Martina Malečka se připojují obce, kterých by se případné zrušení územního plánu dotklo. „Přišly by třeba o protipovodňová opatření. Dopad by to ale mělo i na další stavby,“ uvedl Maleček.

Podle něj je obcí, které se na stranu kraje připojí, mnohem více než aktuálních dvanáct. „Kolem plánované D43 vím o čtyřiceti, které se chtěly přidat. Dalších sedmnáct je kolem trasy D55 na Hodonínsku,“ vypočetl Maleček. Právě tyto dálnice, spolu s rozšířením železniční tratě na Přerov nebo dostavbou dálnice D52 na Vídeň by zrušení územního plánu ohrozilo.

Křiklounům chybí argumenty, říká starosta Mikulova Rostislav Koštial

Mikulov /ROZHOVOR/ – Patří k těm, kdo loni zvedli ruku pro schválení nového jihomoravského územního plánu. „Všude se dálnice staví, jenom v České republice ne,“ upozorňuje krajský opoziční zastupitel a starosta Mikulova na Břeclavsku Rostislav Koštial, že žaloba obcí proti plánu dál brzdí stavbu dálnice D52.

Jak moc je dokument potřebný pro Mikulov?
Pomůže nám vyřešit problém s hustou dopravou, která nyní jezdí přes centrum města. Ať si někdo zkusí přejít například ulici 28. října.

V čem je největší problém?
U nás je zásadní a mezinárodně ostudná záležitost budování dálnice D52. Rakušané už poslali pozvánku na ukončení etapy, která končí u Poysbrunnu, a v prosinci 2019 přestřihnou pásku na mikulovském hraničním přechodě. Co se bude dít potom na moravské straně? Den ze dne provoz zesílí. Všude budují dálnice. V Polsku, Chorvatsku, Maďarsku, Rakousku a ve Slovinsku. Jenom v České republice se nestaví nic.

Bavíte se o tomto problému i s obcemi, které s územním plánem nesouhlasí? Například Dolními Dunajovicemi?
V minulosti jsme s nimi vedli mnoho jednání. Ale nikdy jsem od těchto křiklounů neslyšel smysluplné argumenty pro jiné řešení. Kamiony budou Mikulovem jezdit pořád, ale kdyby stála dálnice D52, provoz by tam nebyl zdaleka tak hustý.

V obci příliš zhoustne doprava, bojí se starosta Dolních Dunajovic

Dolní Dunajovice /ROZHOVOR/ – Vinařská obec s asi sedmnácti sty obyvateli. To jsou Dolní Dunajovice na Břeclavsku, které se přidaly k žalobě proti schválenému územnímu plánu Jihomoravského kraje. Tamní starosta Josef Hasník patří k dlouhodobým kritikům dostavby dálnice D52, která má spojit jih Moravy s Vídní. „Trápil by nás mnohem větší hluk a znečištění,“ myslí si starosta Dolních Dunajovic.

Proč jste se připojili k žalobě dalších obcí proti územnímu plánu Jihomoravského kraje?
Naši vesnici by dostavba dálnice D52 víc zatížila, dopravní tepna by pravděpodobně vedla přes Dolní Dunajovice. Máme pocit, že by nás trápil mnohem větší hluk a znečištění.

Řešíte tyto problémy i s ostatními obcemi? Třeba s Mikulovem, který naopak dálnici prosazuje?
Řešili jsme to mnohokrát. My máme nějaké stanovisko, oni mají své. Předpokládají, že D52 v plánované trase povede k prosperitě Mikulova a okolních obcí, my si tím nejsme tak jistí.

Jsou na Břeclavsku ještě jiné obce, které se připojily k žalobě?
Myslím, že jsme jediní.

Nemáte obavy, že svým jednáním můžete bránit rozvoji dalších obcí?
Negativní reakce slyším dlouho. Ale dobudováním D52 by se zhoršily životní podmínky našich obyvatel. Kdyby byl územní plán v pořádku, přece by ho soud už předtím nezrušil.