Pět a půl kilometrů dlouhý úsek mezi Devíti kříži a Velkou Bíteší byl jedním z nejnáročnějších, v okolí často vznikaly dlouhé kolony aut a policie musela řešit i velký počet nehod. „Také zde jeden z řidičů vjel do položeného betonu. Část bylo potřeba vybourat a udělat znova. Zaplatila to ale pojišťovna,“ ubezpečil ministr dopravy Dan Ťok.

Dělníci dálnici rozšířily v obou směrech o tři čtvrtě metru, zrekonstruovali také odpočívadlo Devět křížů. „Řidič kamionů zde mají k dispozici přehled, kde jsou v celé České republice stání pro kamiony. Z mapy se také dozvědí, jaké jsou na nich pro řidiče služby. Chystáme i mobilní aplikaci, která řidičům prozradí i aktuální počet volných míst,“ řekl mluvčí ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Kromě mapy odpočívadel na odpočívce přibylo i dětské hřiště, u dálnice dělníci také postavili vysoké zdi, aby se lidé nesnažili dálnici přebíhat. Práce na tomto úseku stály ředitelství necelých 700 milionů korun.

D1 opravy.

Postup prací několikrát týdně kromě obvyklého stavebního dozoru hlídali i sami státní silničáři. „Byli jsme tu asi dvakrát až třikrát do týdne. Celkem jsme objevili dvaačtyřicet neshod se stavební dokumentací, které jsme museli řešit. Na cementobetonový povrch dálnice máme desetiletou záruku. Každý rok tak budeme její stav kontrolovat a případně i reklamovat problémy,“ shrnul informace o dozoru ředitel kvality staveb ředitelství dálnic Jiří Hlavatý.

Na lepší stav dálnice se už těší třeba řidič Lukáš Marek. „Opravy mě štvou jako každého řidiče, ale myslím, že se pomalu začíná po dálnici jezdit docela hezky. Už aby to vše dostavěli a dalo se jezdit bez omezení,“ těší se Marek.

Podle statistik ministerstva se v úsecích, kde rychlost řidičů měří radary, stává mnohem méně nehod než v těch bez kontroly. Ředitelství silnic a dálnic se ovšem nedaří nové radary pro měření vysoutěžit. „Problém není v tom, že by ředitelství nedokázalo soutěž dobře vypsat. Řidiči nemají měření rádi a očividně jim tu někdo pomáhá,“ nechtěl neúspěšné tendry více komentovat ministr.

Ještě letos mají státní silničáři začít opravovat další dva úseky dálnice. „Záleží ale na tom, jak rychle se povede vypořádat všechny formality. Ekologickým organizacím se daří naše přípravy napadat a zdržují nás. Chystáme ale také otevření dalších patnácti kilometrů opravené dálnice,“ doplnil ministr Ťok.

Po kompletně zmodernizované dálnici se mají řidiči projet v roce 2020. Šéf resortu dopravy věří, že vše dělníci stihnou. „Intenzivně stavíme teprve dva roky a tři nám zbývají,“ připomněl Ťok. Modernizovat dálnici začali silničáři v roce 2013.