Za první parkovací kartu v Brně-středu mají firmy i pracující zaplatit šest tisíc korun, za druhou třicet tisíc a třetí i další čtyřicet tisíc. „Oprávnění rozhodně pořizovat nebudeme, protože částka je pro nás likvidační. Pokud by zaplacení poplatku znamenalo jisté parkovací místo, klidně jej uhradím. Tak to ale není,“ kritizoval majitel brněnské pizzerie ve středu města, který si nepřál uvést jméno. Redakce jej ale zná.

V současné době muž pro rozvoz jídla provozuje čtyři auta. „Nyní sice řidiči jezdí pokaždé zhruba půl hodiny po rozkopaných silnicích než někde zaparkují, ale v budoucnu holt musíme auta odstavit v jiných částech města, kde rezidentní parkování nebude. Ráno k autům řidiče rozvozu zavezeme,“ popsal své plány.



Souhlasí s ním i jednatel stavební firmy s kanceláří na třídě Kapitána Jaroše Marek Ševčík. „Desetitisícový poplatek určitě nezaplatíme a najdeme jiné prostory. Systém rezidentního parkování mi přijde absurdní. Historické centrum možná ano, ale konkrétně třída Kapitána Jaroše by se podle mě takto řešit neměla,“ zhodnotil.

Systém stání pro abonenty
• V chystaném systému rezidentního parkování je abonent každý podnikatel či firma, která má provozovnu v dané oblasti.
• Aby parkovací kartu abonent získal, musí prokázat, že má sídlo či provozovnu v místě rezidentního parkování.
• Na území Brna-středu zaplatí abonenti za první kartu 6 tisíc, za druhou 30 tisíc, za třetí a další 40 tisíc korun.
• Lékaři pro své pacienty či firmy pro obchodní partnery můžou pořídit přenosné parkovací oprávnění za 24 tisíc korun.

Ceny za parkovací karty navrhl brněnský magistrát, konkrétní částky upřesňovala městská část. „Především jsme nechtěli, aby ze středu města bylo celodenní parkoviště. Částky za oprávnění vychází zhruba z ceny za stání v parkovacím domě. Firmy si můžou pořídit také přenosnou parkovací kartu za čtyřiadvacet tisíc,“ zmínila místostarostka městské části Brno-střed Jasna Flamiková.

O takovém řešení uvažuje třeba Jan Kyzlink, který v Brně-středu vlastní holičství. „Autem jezdí jen jeden zaměstnanec, ale možná kartu pořídím. Je sice hloupé, že za šest tisíc korun nebude mít jistotu, že zaparkuje, ale je to pořád lepší, než aby si tu všichni stáli jak se jim zlíbí,“ konstatoval.

Podle Kyzlinka nový systém problém s parkováním řešit může. „Auta tu odstaví pouze lidi, kteří tady bydlí nebo pracují a vědí, jaká je situace. Nebudou díky tomu možná parkovat bezohledně, jako ti, které tu vidím jednou nebo párkrát,“ dodal majitel holičství.



Nový systém parkování vítá i Leo Skarolek z restaurace Thalie. „S rozvážením jídla problém mít nebudeme, řidiči jen na chvíli zastaví, aby naložili pokrmy a odjedou. U restaurace ani teď neparkujeme nastálo. Místním to pomůže,“ řekl.

V historickém centru začne systém platit v září. „V okolí ulic Antonínská, třída Kapitána Jaroše a Grohova se připravuje spuštění rezidentního parkování od prvního listopadu,“ přiblížil už dřív brněnský primátor Petr Vokřál. Ve zbytku Brna-středu začne systém platit pravděpodobně na jaře.