Podle statistik není sám. Za poslední tři roky se podle údajů ministerstva dopravy počet cestujících ve vlacích mezi Brnem a Prahou ztrojnásobil.

Loni stoupl počet lidí využívajících vlaky ve směru od Brna do hlavního města nad milion lidí. Podobné číslo platí i v opačném směru. Meziroční nárůst je okolo pětašedesáti procent.

Vlaky mezi Brnem a Prahou∙ Počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou loni vzrostl oproti roku 2016 o 65 procent na 1,081 milionu lidí, v opačném směru o 67 procent na 1,077 milionu lidí.
∙ Jedním z hlavních důvodů přesunutí cestujících na železnici je rekonstrukce dálnice D1 komplikující dopravu.


Podle Českých drah roste zájem o jejich spoje pravidelně už od roku 2010. „Souvisí to s nabídkou lepších vlaků, nových služeb a zrychlení dopravy na některých linkách,“ sdělil mluvčí podniku Petr Šťáhlavský. Konkrétní linku komentovat nechtěl.

Letos bude cestujících ještě víc. „Za první půlrok jsme přepravili v celé republice o 2,5 milionu cestujících více než loni ve stejném období,“ přiblížil Šťáhlavský.

Přibývání cestujících eviduje také konkurenční Regiojet. Jedním z důvodů je mimo jiné i to, že loni na trase do Prahy přidal spoje. V každém směru jich jede devět denně. „Od září přidáme další pár spojů. Cestující díky tomu budou mít denně v každém směru deset spojů,“ uvedl mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Mezi cestující v soukromých žlutých vlacích se řadí lidé na služebních cestách, dojíždějící studenti nebo výletníci. „Lidé oceňují, že máme na území Brna dvě zastávky. Na hlavním nádraží a v Židenicích,“ doplnil Ondrůj.

Lidi do vlaků žene to, že cesta autem není v posledních letech moc pohodlná. Silničáři totiž v současnosti na dálnici D1 opravují pět úseků. Mezi Ostředkem a Šternovem, Hořicemi a Koberovicemi, Humpolcem a Větrným Jeníkovem, Jihlavou a Velkým Beranovem a Velkým Meziříčím a Lhotkou. Jeden úsek dělníci dokončí v srpnu, další tři na podzim, poslední za dva roky. Udávané časy dokončení rekonstrukce zmíněných úseků by měli stihnout. „Až na jeden úsek modernizace postupují podle stanoveného harmonogramu,“ ujistil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Provoz na dálnici je hustší a problematičtější s letními dovolenými. „Radíme řidičům dobře nastudovat trasu, včetně případných alternativ,“ vzkázal policejní mluvčí Bohumil Malášek.