Jihomoravští voliči se zatím podzimními volbami příliš nezabývají. „Vím, že termíny jsou někdy v polovině října, ale nevím, kdy přesně. O volby i kampaně se zajímám, volit půjdu. Vždycky volím stejnou stranu, lidovce. Líbí se mi jejich program. Sama pracuji v neziskové organizaci, v níž se starám o lidi, matky, bezdomovce, takže mi jejich program přijde blízký," podotkla Brňanka Ilona Ruhlíšková.

V těchto dnech strany dolaďují poslední detaily. „Kampaň už jsme připravili, ale hlavní fáze začne teprve v září. Použijeme všechny klasické prostředky, billboardy, kontaktní setkání, které uskutečníme i přes prázdniny. Ale jenom několik, většina lidí je na dovolených a přes léto se o politiku nechtějí moc zajímat," popsal kandidát na hejtmana za ODS Jiří Crha.

Bude se šetřit

Občanští demokraté také vyzvali ostatní strany, aby své výdaje na kampaň omezily na čtyři miliony korun. „Společně s Janem Vitulou za TOP 09 a Stanislavem Juránkem za KDU ČSL jsme se také dohodli, že strany budou na svých webech zveřejňovat sponzorské dary a kompletní náklady vynaložené na kampaň," dodal Crha.

Na osobní setkání s voliči spoléhají také krajští sociální demokraté nebo komunisté. „Dále rozmístíme plakáty s našimi čelními představiteli po celém kraji. V městech a obcích budeme na náměstích rozdávat naše materiály, upomínkové předměty nebo třeba skládačky," vyjmenoval předseda klubu krajských zastupitelů za KSČM Stanislav Navrkal.

Doplnil, že každá domácnost na jihu Moravy také dostane do schránky volební noviny. Rozpočet na krajské volby si určili čtyři sta tisíc korun.

Nápor přijde v září

Hlavní část peněz i energie si strany nechávají na poslední měsíc před volbami, kdy se v centru měst objeví volební stánky. „V Brně jsou v souvislosti s podzimními volbami zamluvené tradiční plochy. Horní část Zelného trhu, roh České a Solniční, roh Kapucínského náměstí a Masarykovy nebo Mendlovo náměstí. Zájem však zatím není příliš velký," popsal mluvčí Brna-středu Roman Burián.

O prázdninách se bude držet při zemi i kampaň krajských lidovců. „Chystáme samozřejmě billboardy, několik kontaktních kampaní, ale mediální kampaň až tak dva týdny před volbami. Přes prázdniny nemáme v plánu skoro nic, jen skákací hrad, který kromě KDU-ČSL na jižní Moravě podporuje i Zuzanu Roithovou v kandidatuře na Hrad. To je tak všechno, na nic víc nemáme peníze," uvedl krajský tajemník strany Petr Cajzl.

Strana chce na kampaň sehnat celkem asi čtyři a půl milionu korun. „Z centrály máme přislíbeno 1,7 milionu a k tomu dostaneme mimořádný příspěvek tři sta tisíc od podnikatelů a dalších příznivců. Další peníze přidají sami kandidáti. Od prvního do osmého místa na kandidátce jsme určili příspěvek na dvě stě tisíc korun, na dalších čtyřech místech na sto tisíc korun," vyjmenoval Cajzl.

Půl milionu vyčlenila na kampaň jihomoravská Strana zelených vedená Janou Drápalovou. „ODS nás s návrhem na čtyřmilionový limit také oslovila, bylo to ale zbytečné gesto. Naše kampaň nikdy nebyla megalomanská, takže to neplánujeme ani nyní. Za příznivci a voliči vyjedeme například na kolech po moravských vinařských cyklostezkách," podotkla Drápalová.

I na Facebooku

Zelení plánují hlavně kontaktní kampaň a chtějí voliče oslovit i prostřednictvím Facebooku. Vlastní profily se naučily využívat jak Jana Drápalová, tak i Jiří Crha, Stanislav Juránek nebo současný hejtman Michal Hašek. „Osobně dnes vidím jako samozřejmé a nezbytné, aby součástí vzájemné komunikace politiků s občany, nejen před volbami, byly i moderní komunikační prostředky, jako jsou sociální sítě, webové stránky. Jejich využívání značně narostlo a tento trend je třeba respektovat," řekl Hašek.

Současný hejtman je podle politologů favoritem podzimních voleb, ale vše záleží také na ziscích ostatních stran. „Výsledky zamíchá, že v kraji propadne řada hlasů pro strany, které nepřekročí pětiprocentní uzavírací klauzuli. Může to být například Suverenita, Strana práv občanů Zemanovci nebo NS LEV Jiřího Paroubka. A tyto strany budou ubírat hlasy Michalu Haškovi," naznačil politolog Michal Pink.

Podle něj by Hašek mohl mít problém s vytvořením koalice, protože lidovci pravděpodobně čtyři roky starý nadprůměrný výsledek nezopakují. „Je možné, že ČSSD nebude mít koalici s kým uzavřít. Není ale jisté, že se nespojí třeba s dnes opoziční ODS, když už tato koalice funguje na brněnské radnici," dodal.

PETRA KOZLANSKÁ, ROMANA PIŠTĚKOVÁ