V úvodních čtyřech kilometrech dálnice D2 ve směru na Bratislavu trvá omezení už od srpna, pod totální kolaps se ale o víkendu podepsala také nákupní horečka. „Důvodem byla kombinace velké návštěvnosti, stavebních prací a dopravních omezení," uvedl ředitel Olympie Jan Pazour.

Zatímco v okolí nákupního centra jsou i v tomto krizovém období několikakilometrové kolony ojedinělé, lidé přijíždějící do Brna po dálnici D1 od Vyškova zažívají stres a čekání každý den. Potvrzují to údaje serveru dopravniinfo.cz, který mapuje situaci na jihomoravských silnicích, i zkušenosti řidičů.

Třiadvacetiletá Monika Červinková dojíždí ze Slavkova na Vyškovsku do centra Brna za prací. „Opravuje se dálnice, staví kruhový objezd na staré silnici a zároveň kvůli výluce nejezdí ani vlaky. Načasování všech oprav souběžně mi vadí nejvíc," posteskla si třiadvacetiletá žena. V ranní dopravní špičce přijíždí do práce s víc než půlhodinovým zpožděním.

Nová omezení

Všechny, kteří se snaží dostat do centra Brna z Pozořic, Rousínova nebo Slavkova navíc zdržuje přestavba křižovatky na staré silnici u obce Podolí na Brněnsku. „Kruhový objezd tady stavíme už od června, celou dobu se snažíme zachovat aspoň částečnou průjezdnost. Stavba má dopad na celkovou dopravní situaci v Brně," řekl ředitel krajské správy a údržby silnic Jan Zouhar.

Provoz na rozestavěném kruhovém objezdu od minulého týdne řídí semafory. Místu se můžou řidiči vyhnout objížďkami, i tak ale nabírají velká zpoždění.

Pro zvětšení klikněte.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE

Přímo na dálnici D1 se každý den drží kolona tvořící se před 215. kilometrem ve směru na Brno, kde je kvůli opravě doprava svedená do dvou pomocných pruhů. Práce na tamním úseku potrvají do pátého listopadu.

Dopravní omezení a zácpy znepříjemňují lidem cestování i v centru. Podle mluvčího policie Pavla Švába kapacita města na statisíce aut nestačí. „Kvůli uzavírkám auta směřují do několika málo ulic, alternativy neexistují," vysvětlil Šváb.

Lidé tak každý den stojí před rozhodnutím, která z cest pro ně bude nejmenší zlo. A vyčítají silničářům, že v rekordním roce co do počtu oprav práce víc nekoordinují. „Silnice jsou v hrozném stavu, potřebujeme to řešit. Přizpůsobujeme plány tak, aby byla dopravní omezení co nejmenší," opáčil Zouhar.

Ředitelství silnic a dálnic svolává před každou uzavírkou komisi. „Zveme tam zástupce města a kraje, policii, dopravní inženýry a projektanty i stavební firmu. Všichni dostanou na jednom místě stejné informace o tom, kde, kdy, jak dlouho a co to bude znamenat pro řidiče," uvedl mluvčí Jan Studecký.

Různí správci

Právě různí vlastníci a správci silnic podle Švába znesnadňují program oprav. Neexistuje nikdo, kdo by načasování skutečně řídil. „Při jejich plánování mají policisté jen poradní hlas," dodal Šváb.

Většina dopravních omezení skončí začátkem listopadu. „Je to nutné, abychom mohli na dálnicích začít se zimní údržbou," dodal Studecký.

BARBORA KUBOVÁ
KAROLÍNA PEŘESTÁ