Zákazníky podle nich neodrazují ani ceny, které se obvykle pohybují kolem pětadvaceti tisíc korun. Vynahrazuje je méně namáhavá jízda. „Vždy je ale potřeba šlapat. Kolo nepojede samo,“ upozornil Martin Fabiánek z prodejny Elektrosport.

Podle Sylvy Hřebíčkové z Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity mají elektrokola dobrý vliv na duševní zdraví především důchodců. „Mohou se díky nim dostat na místa, kde byli před třiceti lety a kvůli slabé kondici nečekali, že by je znovu spatřili,“ uvedla jednu z výhod Hřebíčková. Domnívá se také, že elektrokola mohou ke sportu přitáhnout i lidi, kteří by si jinak na sportování netroufli.

Zájem o elektrokola pozoruje i majitel prodejny kol v Rousínově na Vyškovsku Richard Frank. „Lidé zjistili, že není ostuda na nich jezdit. Navíc vědí, že se tolik nenadřou a nezpotí. Troufl bych si říct, že když někdo vyrazí za nějakým turistickým cílem, z poloviny budou všude stát elektrokola,“ tipl Frank.

Naopak na Blanensku elektrokola příliš fanoušků nemají. Alespoň podle údajů z půjčoven. V nejbližším okolí se nachází pouze jediná v Ostrově u Macochy. Dříve fungovala i půjčovna eBikeRent v Blansku. „Pro velice malý zájem jsme museli půjčovnu zavřít,“ řekl bývalý majitel Josef Rybář.

S podobnými obtížemi se vyrovnává i půjčovna koloběžek ve Vilémovicích. Zatímco klasické koloběžky jdou na dračku, dva měsíce nabízené elektrokoloběžky z nabídky postupně vyřadili. „Na další sezonu bychom do nich ale zase rádi investovali. Je třeba hlavně zajistit lepší reklamu,“ komentoval provozovatel půjčovny Martin Heinl.

Příliš velkou zálibu v elektrokolech nemá třeba Romana Veselá. „Jsem vášnivá cyklistka, ale jezdit s motorem není to pravé. Kolo je také těžší. Chápu ale, že to může být dobrá náhrada třeba pro cesty po městě,“ uvažovala žena.

Drahá kola se stávají i cílem zlodějů. Svědčí o tom nedávný případ z Hodonínska. V červenci neznámý pachatel ukradl zamčené elektrokolo na cyklostezce z Dubňan do Svatobořic. „Zloděj zámek násilím odstranil a kolo si odnesl. Škoda se pohybuje kolem desíti tisíc korun,“ informovala policejní mluvčí Kamila Haraštová.

MICHAL RAPCO

ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU

Lidí na sdílených kolech přibylo. Zatím jen v Brně

Brno – Centrum města už Brňané v poslední době běžně projíždějí i na půjčeném kole. Na jejich zájem o sdílení kol reagují společnosti, které je nabízejí. Ve městě už půjčují kola dvě společnosti, třetí se k nim přidá po prázdninách.

Brňané půjčená kola využívají stále více. „Za minulý rok jsme zaznamenali přes patnáct tisíc výpůjček,“ sdělil Stanislav Čaban ze společnosti Rekola.

Od letošního června se k firmě přidala společnost Velonet s červenými koly. „Výpůjčky našich kol se pohybují v řádu tisíců,“ uvedl Jakub Mrózek z firmy.

Na Rekole se lidé projedou v zóně od hlavního vlakového nádraží k Technologickému parku, od Kraví hory po Černá Pole.

Velonet půjčuje kola na menší ploše a lidé je musí vrátit do speciálních stojanů. Pokud se ale přemístí během patnácti minut, jízdu mají zdarma.

Obě společnosti mají po centru rozmístěných padesát kol. Další bicykly přidá firma Futupilot po prázdninách. „Objednali jsme sto padesát kol,“ sdělil Daniel Kojnok ze společnosti.

Obyvatelé ostatních jihomoravských měst se na sdílených kolech zatím neprojedou. „Břeclav je cyklisticky lákavá oblast. Lidé mají většinou vlastní kola. K půjčování stačí ta v informačním centru,“ uvedl mluvčí města Jiří Holobrádek.

O sdílení bicyklů přitom lidé zájem mají. „Určitě bych si kolo rád půjčil, třeba při přesunu z nádraží do centra,“ řekl Josef Drozd z Blanska. Radní města o sdílení kol ale neuvažují, stejně jako představitelé Vyškova.

ELIŠKA KOUKALOVÁ