Jak uvedl ministr dopravy Dan Ťok, šedesát procent chodců zemře v noci a osmdesát procent za snížené viditelnosti. „Novela proto chodcům nařizuje pořízení jakéhokoliv reflexního oděvního doplňku při pohybu mimo obec za snížené viditelnosti. Pokud již oblečení prvek má, je to dostačující," objasnil Ťok.

Při vybírání reflexního prvků by však neměl rozhodovat vzhled nebo velikost. „Doplněk by měl být viditelný ze všech stran, aby plnil ochranou funkci," vysvětlil jihomoravský krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek s tím, že vhodné jsou reflexní pásky.

Právě pásky jsou mezi lidmi nejoblíbenější. To potvrdila i Romana Loudová, která v Brně provozuje prodejnu dětské obuvi. „Během ledna jsme zaznamenali nárůst prodeje reflexních prvků o třicet procent. Nejvíce u nás lidé kupují samonavíjecí pásky, přívěsky a nálepky," uvedla Loudová. Cena pásek se pohybuje kolem pětačtyřiceti korun.

reflexní prvky- velikost reflexního prvku není důležitá, podstatná je jeho viditelnost
- cena za reflexní pásku se pohybuje kolem pětačtyřiceti korun, na internetu i levněji

V případě, že se chodec reflexním prvkem nezviditelní, hrozí mu pokuta od patnácti set do dvou a půl tisíce korun. Ani nízká cena reflexních prvků a pokuty za jejich absenci však některé chodce nepřiměje k nošení svítivých doplňků. Patří mezi ně i Oldřich Vlašic z Rozdrojovic na Brněnsku. „Ti, co tyto prvky nosit chtějí, už je nosí. Pokud je někdo nosit nechce, ani pokuta ho k tomu nepřiměje," myslí si Vlašic, který reflexní prvky nosit neplánuje. „Autům se na silnici vyhýbám, když vidím, že se blíží, přejdu za krajnici," popsal Vlašic, který v noci často chodí z Brna do Rozdrojovic po neosvětlené silnici.

Brněnský senátor Jan Žaloudík, který novelu v senátu podpořil, ale upozorňuje, že lidé bez ochranných prvků zbytečně riskují. „Měli by myslet na to, že je to v jejich zájmu. Chodci a cyklisté jsou na silnici nejzranitelnější," dodal Žaloudík.
To potvrzují také strážníci, podle nichž často lidé nosí oblečení v nevhodných barvách. „Na silnici jsou pak prakticky neviditelní. Ať už jde o chodce, nebo cyklisty," uvedl mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem. Dodal, že mezi nejzranitelnější patří vozíčkáři, kteří se často pohybují vyšší rychlostí, než chodci a řidiče tak mohou snáze překvapit. V Brně patří mezi rizikové silnice například ta z Lesné do Soběšic nebo z Kohoutovic do Žebětína. „Hodně je využívají výletníci, kteří nechtějí chodit po tmě lesem," vysvětlil Ghanem.

Reflexní barvy jsou v noci vidět třikrát více, než bílá barva. „Řidič vidí chodce s reflexním prvkem až na dvě stě metrů, bez reflexního prvku, například v modrém oblečení na pouhých osmnáct metrů," doplnil Čížek. Novela zákona nyní čeká pouze na podpis prezidenta Miloše Zemana.

EVA BÁRTOVÁ