Stejnou částku nabídl kraj i dopravcům na Břeclavsku a Hodonínsku, kde ji bude vyplácet dva roky. „Poté vše vyřeší mzdová doložka, která je součástí tamních smluv," uvedl Hanák.

Nejkomplikovanější je ale situace na Brněnsku, Vyškovsku a Blanensku. „Tamní dopravci mohou dostat stejné peníze jako jinde opět na dva roky, nebo nižší částku až do konce smluv v letech 2021 a 2022," doplnil Hanák.

Kraj přitom počítá i s případným odmítnutím dohody a výpovědí smluv autobusovými dopravci. „Výpovědní lhůta je třicet měsíců, ve které bychom vypsali výběrové řízení na nové dopravce," ubezpečil vedoucí krajského odboru rozvoje dopravy Rostislav Snovický.

Podle ředitele Bítešské dopravní společnosti Miloslava Klimenta jsou výpovědi až krajní řešení. „Naše byznys plány jsme připravili pro desetileté smlouvy. Podle požadavků kraje jsme pořídili autobusy, na které jsme si museli vzít úvěry. Když smlouvy vypovíme, nebudeme s nimi mít co dělat," uvedl.

Odboráři jsou s návrhy kraje spokojení. „Jde ale stále o provizorium, které problém jen odsouvá do budoucna. Za dva roky se můžeme dostat do stejné situace. Ve stávkové pohotovosti prozatím zůstáváme," uvedl za odboráře Libor Weinstein.

David Grund ze společnosti Tourbus ovšem upozornil, že hrozí omezení některých autobusových linek. „Jsou spoje, které provozujeme bez objednávky. Oslovíme starosty měst a obcí s žádostí o příspěvek. Jinak hrozí, že některé z nich budeme muset omezit," upozornil Grund s tím, že nejde o spoje, které objednal kraj.