Nový plán ostře kritizují jihomoravští silničáři. Podle nich soukromníci nezvládnou udržet stávající kvalitu péče o silnice.

Ministerstvu vadí, že krajské Správy zadávají údržbu silnic dalším dodavatelským firmám. A stát tak zbytečně přichází o peníze. „Chceme zajistit jednotnou koncepci a tím i výrazně ušetřit. Za šest let trvání zakázky to může být 600 milionů až tři miliardy korun. To záleží na náročnosti údržby v zimě," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Roman Kluzák.

Poprvé se mají soukromníci starat o silnice před zimou příštího roku. Smlouvy jim začnou platit s prvním říjnovým dnem.

Jenže právě zimní údržba od soukromníků bude podle ředitele jihomoravské Správy Jana Zouhara problém. „Nedokážeme si ji v našich podmínkách představit. My se teď staráme o silnice první třídy s časovou návazností na silnice druhých a třetích tříd. Jak ji zajistí soukromníci to tedy opravdu nevíme," řekl Zouhar.

Podle ředitele Zouhara jsou silnice prvních tříd pro krajské silničáře prioritní i přesto, že správně pod organizaci nespadají. „Logicky dáváme silnicím prvních tříd prioritu. Jsme také schopni v případě kalamity pozdržet údržbu na silnicích nižších tříd a přesunout stroje právě na jedničky," upozornil Zouhar.

Podle něho hrozí zmatky a situace, kdy sice navazující silnice nižších tříd budou ošetřené a bez sněhu, ale na lepších cestách řidiči narazí na kalamitu. „Soukromníci na silnicích jsou experiment, který nemá opodstatnění," poznamenal ředitel.

Mluvčí ministerstva Klu-zák s obavami nesouhlasí. „Zimní údržba se řídí schváleným plánem. Ten určuje důležitost jednotlivých silnic. Na tomto postupu se nic nemění ani pro budoucí dodavatele," upozornil mluvčí Kluzák.

Na jižní Moravě vypíše ministerstvo čtyři výběrová řízení. Každé na takzvanou oblast s přibližně sto kilometry. Těch je v kraji celkem čtyři sta třicet. Silničáři na ně doposud od státu dostávají pětašedesát milionů korun. „V porovnání s ostatními kraji patříme k nejlevnějším," podotkl Zouhar. A dodal, že do všech výběrových řízení se správa přihlásí.

S prací stávajících správců silnic v Jihomoravském kraji jsou spokojeni v Ředitelství silnic a dálnic, pod které silnice prvních a vyšších tříd patří. „K tomu, jak se o ně starají, nemáme připomínky," poznamenala ředitelka brněnského závodu ředitelství Věra Hoderová.