Každý pátý řidič projíždějící v březnu brněnským Husovickým tunelem překročil povolenou rychlost. Řada z nich navíc o více než patnáct kilometrů v hodině. Pětapadesát řidičů se tam řítilo dokonce víc než stovkou. Vyplývá to z první měsíční statistiky úsekového měření, které v tunelu Ředitelství silnic a dálnic ve zkušebním režimu spustilo na žádost republikové policie od začátku března.

Podle krajského koordinátora Besipu Pavla Čížka je množství řidičů překračujících tam rychlost alarmující. „Ukazuje to na problém. Je vidět, že řidiči mají velké potíže s dodržováním rychlosti a kázní. Zajímavé ale je, že to nemá významný dopad na nehodovost,“ zhodnotil expert na silniční bezpečnost.

Z policejních statistik vyplývá, že mezi lety 2010 až 2020 se v tunelu stalo pouze třináct kolizí. Při nich se lehce zranili čtyři lidé.

Původně mělo od května začít v tunelu ostré měření. Za překročení rychlosti by řidičům hrozila pokuta. Jak už ale Deník Rovnost nedávno informoval, po dohodě primátorky Markéty Vaňkové s krajským policejním ředitelem Leošem Tržilem je odložené na neurčito. „K debatě o ostrém spuštění měření se nevrátíme dřív, než se vybuduje velký městský okruh přes Tomkovo náměstí,“ uvedl radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Zvýšení rychlosti

I přes časový odsun Tržil upozornil, že se lidé za volantem musí v tunelu řídit dopravními předpisy a značením. „Pokud nebudou řidiči projíždějící brněnskými tunely dodržovat pravidla, můžeme k sankcím přistoupit,“ varoval Tržil.

Jedním z řidičů, kteří občas mají těžší nohu, je František Zelený. „Když spěchám, jezdím místem rychleji. Myslím si, že měření tam ničemu nepomáhá. Uvítal bych spíš zvýšení rychlosti,“ řekl Brňan.

Právě o zavedení vyšší rychlosti, než je současných šedesát kilometrů v hodině, uvažují představitelé města. „Děláme kroky k tomu, aby se tam nejvyšší povolená rychlost zvýšila,“ potvrdil Kratochvíl. Podrobnosti říct odmítl.

V dohledné době tam ale řidiči rychleji legálně neprojedou. „Zvýšení rychlosti v tomto tunelu ze zákona není možné. A to s ohledem na rychlost na navazujících komunikacích,“ vysvětlila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.

Statistiky úsekového měření rychlosti v Husovickém tunelu v Brně za březen 2021.Statistiky úsekového měření rychlosti v Husovickém tunelu v Brně za březen 2021.Zdroj: Deník/Markéta Evjáková

V oblasti u výjezdu z tunelu na Tomkovo náměstí a dál směrem do Rokytovy ulice začnou letos v létě dělníci stavět část velkého městského okruhu. Práce přinesou na několik let výrazné dopravní komplikace v lokalitě, i proto zástupci města s ostrým spuštěním měření nesouhlasili. „Dalším důvodem je, že nám nepřijde vhodné plnit městský rozpočet automatizovaným vybíráním pokut," doplnila nedávno Vaňková.

Technologie na úsekové měření je v Husovickém tunelu od předloňské opravy. „Do Pisáreckého ji umístíme při letošních plánovaných letních opravách, tedy v období letních prázdnin. V Královopolském máme tyto opravy v plánu v roce 2023," sdělila Trubelíková.

Pokuty za rychlý průjezd řidičům nebudou hrozit v Pisáreckém tunelu ani poté, co do něj zařízení na úsekové měření státní silničáři letos nainstalují.