Příkladem je Salon Šuta, který v Hevlíně na Znojemsku funguje pár set metrů od hranic. „Naši klientelu před covidem tvořili z devadesáti procent zákazníci z Rakouska. Denně jsme jich obsloužili až osmdesát. Nyní jsme zhruba na třetině,“ řekl majitel Miroslav Šuta. Druhý podnik v Břeclavi kvůli výpadku přenechal tamním kadeřnicím.

Úbytek klientů hlásí i další salony. Kupříkladu Michaele z Břeclavi. „O Rakušany jsme přišli z velké části, zpravidla k nám do pánského kadeřnictví jezdili stálí starší zákazníci. Pokud bych to měla vyčíslit, pak jsme nyní tak na polovině klientely,“ přikývla kadeřnice Kateřina Wunschová.

Velkopavlovičtí vinaři uctili svatého Martina tradičními otevřenými sklepy. V Habánském sklepě Vinařství Lacina se dobrovolníci mohli zapsat do registru dárců kostní dřeně.
Velkopavlovičtí vinaři slavili Martina. I s krásnou místní miss. Podívejte se

Ekonom Lukáš Kovanda potvrdil, že ztráta je pro řadu podniků velkým zásahem do hospodaření. U některých se obává krachů. „V Rakousku dochází k zásadním lockdownovým opatřením, lidé často nevědí, co si mohou dovolit. Bojí se neúčinnosti vakcín a nákazy, proto se raději drží doma,“ sdělil Kovanda.

Miroslav Šuta věří, že se situace do za rok či rok a půl uklidní. „Držím salon zuby nehty. V Mikulově provozuji ještě hotel Tanzberg a v Lednici Stravovnu. Z toho nyní pokrývám výdaje salonu. Jen nájmy jsou statisícové,“ uvedl.

Velkopavlovičtí vinaři uctili svatého Martina tradičními otevřenými sklepy. V Habánském sklepě Vinařství Lacina se dobrovolníci mohli zapsat do registru dárců kostní dřeně.
Velkopavlovičtí vinaři slavili Martina. I s krásnou místní miss. Podívejte se

Současně upozornil, že v jeho salonu je samozřejmostí dodržování všech hygienických opatření. „Personál máme kompletně proočkovaný, na recepci pečlivě kontrolujeme potvrzení o bezinfekčnosti zákazníků, všude máme bezdotykové gely a děvčata nosí respirátory,“ vyjmenoval Šuta.

Potíže mají dle jeho slov i největší české kadeřnické salony. „Mnohé kadeřnice doba covidová vyhnala ze salonů. Pronajímají si byty, kam si vodí zákazníky,“ nastínil situaci v oboru.

Již pouze na objednávku nyní klienty bere také Wunschová. „Dříve byli pánové zvyklí, že přišli, posadili se a počkali, až na ně přijde řada. To teď nejde. Domnívám se, že mnohé odradil právě i objednávkový systém, i když pomalu si zvykají a začínají ho mít v oblibě,“ podotkla kadeřnice.