Krajskému úřadu vypověděli dopravci smlouvy v šesti oblastech. „Hledáme nové pro tři oblasti na Boskovicku, dvě na Brněnsku a jednu z oblasti Jihovýchod,“ informovala mluvčí úřadu Monika Brindzáková.

Dopravci mají výpovědní lhůtu dva a půl roku, změny v dopravě tak kvůli ukončení smluv nehrozí. „Možnost odstoupení od smlouvy jsme dopravcům dali při společných jednáních. V nových soutěžích dostanou firmy možnost zohlednit i nařízení vlády týkající se mezd,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák.

Součástí nových smluv má být i takzvaná mzdová doložka, která dopravcům zajistí vyšší platby od kraje, pokud by vláda znovu zvýšila minimální a s ní i zaručenou mzdu pro řidiče.

Ilustrační foto.
Stávka? Dopravci počítají s milionovými ztrátami. Čekají, zda přijdou pokuty

Krajský předseda dopravních odborů Libor Weinstein nevyloučil, že příští rok mohou řidiči linkových autobusů kvůli mzdám opět vstoupit do stávky. „Představitelé kraje tvrdí, že už žádné další peníze poslat nemůžou, vše tedy zůstává na dopravcích. Je otázka, jestli na zvýšení budou mít,“ komentoval Weinstein.

Kraj dopravcům na navýšení mezd nabídl sto milionů korun. Jedná se o maximum, o které může podle zákonů navýšit platby za uzavřené smlouvy vzešlé ze soutěže. Dopravci ovšem tvrdí, že jejich náklady byly vyšší a už dříve varovali, že na případné další zvýšení mít nebudou.

Brněnský dopravní podnik převzal nový kloubový autobus. Jezdí na CNG a má i klimatizaci. Jde o první z šedesátky vozů, které za 483 milionů korun nakoupil.
Dopravní podnik převzal nový kloubový autobus. Jezdí na CNG a má klimatizaci

K letošní stávce se připojila část řidičů firmy Bors Břeclav, která je jedním z největších dopravců v kraji. Aby firma zajistila aspoň některé spoje a fungování hromadné dopravy v Břeclavi, musel za volant usednout i její generální ředitel František Zugar. Z případné další stávky příští rok zatím obavy nemá. „Nemám o něčem takovém žádné informace,“ uvedl Zugar.

Nejhůř dubnová stávka postihla Břeclavsko a část Hodonínska. Řada lidí se přesunula do vlaků. „V ranním spoji z Veselí nad Moravou, který do Brna přijel kolem sedmé hodiny, cestovalo o osmdesát procent víc lidí než obvykle,“ uvedl tehdy regionální ředitel Českých drah Pavel Karšulín.

Jízdní řády linek při stávce připravoval krajský koordinátor integrovaného dopravního systému Kordis. „Všechny spoje, které vyjet měly, vyjely. Dokonce i některé navíc, protože si řidiči stávku rozmysleli. Operátoři na linkách den před stávkou řešili 470 dotazů, při stávce jich bylo podobné množství,“ informoval mluvčí Kordisu Květoslav Havlík. Firma cestující předem na svých webových stránkách upozorňovala, které linky nepojedou, které s omezením a které normálně.

Ilustrační foto.
Uber může v Brně opět jezdit. Soud zrušil předběžné opatření