Největším dopravcem v kraji je břeclavský Bors. Skoro všichni jeho řidiči se do stávky zapojili, přesto firma zvládla zajistit aspoň hromadnou dopravu v Břeclavi. „Nemohli jsme se stávkou nic dělat, hlavní bylo zajistit dopravu pro cestující. Další věci nás budou zajímat až následně,“ okomentoval hrozící sankci generální ředitel dopravce František Zugar. Už dříve také uvedl, že firma za den stávky tratí asi milion na tržbách.

Představitelé kraje také podali na krajské státní zastupitelství podnět k prošetření, jestli odboráři stávku vyhlásili podle zákona. Vyšetřit ji chce také Znojemská dopravní společnost Psota, která podala druhý podnět k šetření.

ONLINE REPORTÁŽ ZE ČTVRTEČNÍ STÁVKY ŘIDIČŮ AUTOBUSŮ SI PŘEČTĚTE ZDE

Jízdní řády linek při stávce připravoval krajský koordinátor integrovaného dopravního systému Kordis. „Všechny spoje, které vyjet měly, vyjely. Dokonce i některé navíc, protože si řidiči nakonec stávku rozmysleli. Operátoři na linkách už den před stávkou řešili 470 dotazů, při stávce jich bylo podobné množství,“ informoval zástupce ředitele Kordisu Květoslav Havlík.

Za úspěch i přes hrozbu pokut považuje čtvrteční stávku šéf krajských odborů Libor Weinstein. „Myslím, že kraj nemá žádný nástroj, jak pokutu opravdu vymáhat, šlo o mimořádnost. Stávka je podle mě úspěšná, protože vláda schválila peníze na platy. V nejbližší době opakování protestů určitě nehrozí,“ ubezpečil Weinstein.

Vláda ve středu pozdě v noci schválila 420 milionů korun na platy řidičů. „Původně v návrhu usnesení bylo, že ministerstvo dopravy připraví dotační program. To ale neprošlo. Ministerstvo nezodpovídá za regionální dopravu, ta je v kompetenci krajů,“ vyložil mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold.

O tom, jak peníze k dopravcům a jejich řidičům dostat, má v pátek jednat premiér Bohuslav Sobotka se zástupci Asociace krajů České republiky.