Havarijní stav značí číslo sedm na klasifikační stupnici mostů. Jde o poslední a nejhorší stupeň. Mezi mosty, které nutně potřebují opravit, patří například stavba, která vede přes železniční trať v brněnské Merhautově ulici. „Dál jde o mosty přes dálnice D1 a D2 nebo jejich přivaděče, tedy například o Kývalku na Brněnsku. Na silnici II/152, která vede z Ivančic na Brněnsku až do brněnských Chrlic, začíná jako součást jedné zakázky oprava šesti mostů," sdělila mluvčí krajského úřadu Denisa Kapitančiková.

Ceny oprav mostů se odvíjejí od rozsahu poškození a dalších okolností. Odhady nákladů na opravu těch nejrizikovějších v Brně a na Brněnsku přesahují půl miliardy korun. Miliony na údržbu a opravy vydávají kromě kraje i města. „Na údržbu 161 mostů, které máme ve správě, dostáváme ročně od města přibližně čtrnáct milionů korun," uvedla mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová.

TÝKÁ SE TO I MOSTŮ VE VAŠEM OKOLÍ? KOMPLETNÍ TÉMA VČETNĚ INFOGRAFIKY SI PŘEČTĚTE VE ČTVRTEČNÍM DENÍKU ROVNOST

Pro představu uvedla i cenu některých mostů, které v Brně v posledních letech vznikly. „Například most Kšírova přes Svratku stál v roce 2002 přibližně sedmnáct milionů korun. Nejnovější ve městě, spojené se stavbou Dobrovského tunelu, jsou dva souběžné mosty v Hradecké ulici přes Královopolskou ulici. Ty stály přes padesát milionů korun. A most, který přivádí dopravu směrem ze Svitav do Husovic, přes dvě stě milionů," vyjmenovala mluvčí Brněnských komunikací.

Nové mosty vznikají v celém Jihomoravském kraji. U Holštejna na Blanensku v hustém lese Moravského krasu teď stavějí desítky dělníků most, který bude dlouhý téměř dvaasedmdesát metrů. Stavba se pro obyvatele Blanenska i pro lidi ze sousedních okresů stane výhodnou spojkou na Sloup a Boskovicko. Nyní musejí jezdit dlouhou objížďkou. „Máme postupy navržené tak, aby na sebe práce plynule navazovaly. Specifický je tento most především v tom, že musí být zakotvený metr až metr a půl hluboko do skály," podotkl k postupu prací stavbyvedoucí Josef Spálovský ze společnosti, která most u Holštejna staví.

Provizorní na dvacet let

Most a oprava silnice od křižovatky U Kaštanu do Lipovce a dál až po křižovatku pod Kojálem má stát přes čtyřicet milionů korun. Úsek z Holštejna ke křižovatce U Kaštanu bude zavřený do jedenadvacátého září. Mohutná konstrukce vzniká v místě, kde se před dvaceti lety propadla silnice. „Tehdy tam postavili provizorní most ze dřeva. Mělo to být jen na pět let, nakonec ale vydržel o patnáct let déle a poslední dobou byl už v dezolátním stavu," vysvětlil Spálovský. Nový most bude mít životnost padesát let.

V případě mostů, o které se v kraji stará Správa železniční a dopravní cesty, je plánovaná dvojnásobná životnost. „Kvalitní údržbou a vhodnými opravami lze tuto dobu prodloužit. Oblastní ředitelství Brno má ve správě na území kraje přes šestnáct set mostů. Proto je v každém roce řada oprav a případně i přestaveb. Údržba a opravy mají takový režim, aby se žádný most nedostal do havarijního stavu," řekl mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Jakub Ptačinský.

VOJTĚCH KUČERÁK
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI