Jestli zakázku na zajištění dopravy zadá kraj přímo, nebo tentokrát vypíše soutěž, není zatím jisté. „Definitivně jsme ještě nerozhodli, ale soutěž je jedna 
z variant," potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu a majetek Roman Hanák.

Podle analytika společnosti Cyrrus Jiřího Šimary má přímé zadání i soutěž výhody. „Přímé zadání je proti soutěži rychlejší. Ovšem v soutěži je pravděpodobnější příznivější cena. Veřejné instituce se ovšem vždy musí řídit zákonem o veřejných zakázkách," upozornil Šimara.

Současný dopravce, České dráhy, chtějí s vlaky pro kraj jezdit i nadále „Pro nás jsou nejvýhodnější přímá zadání. Chceme obhájit co nejvíce současných výkonů, udržet zaměstnanost, zajistit návaznost spojů i rozsah služeb. Jestliže však kraj bude chtít některé linky soutěžit, budeme se o ně ucházet," uvedl generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.

O vstup na jihomoravské koleje mají už nyní zájem soukromí dopravci RegioJet i LeoExpress. „Neznáme sice ještě podrobnosti, ale určitě bychom zájem měli," vzkázala mluvčí Barbora Mičková z LeoExpressu.

Konkurovat jim chce i Arriva, která provozuje vlaky mezi Prahou a Benešovem a Prahou a slovenským Trenčínem. „Všechny soutěže ukázaly, že pomáhají zvýšit komfort pro cestující a ušetřit peníze státu i krajům. Počítám, že bychom se zúčastnili i tendru na jižní Moravě," uvedl generální ředitel Daniel Adamka.

vlaky v kraji• jihomoravský kraj uzavřel s Českými drahami smlouvu na dopravní obsluhu v roce 2009 na deset let
• zatímco v jiných krajích je možné smlouvu o pět let prodloužit, na jihu Moravy ne
• nyní uvažuje, jak zajistit dopravu po roce 2020
• ve hře jsou i krajské vlaky

Jihomoravané se v kraji zatím mohli s jiným dopravcem než Českými drahami setkat jen před šesti lety, když majitel RegioJetu Radim Jančura předváděl pronajaté vozy, se kterými chtěl tehdy získat krajské zakázky. Zkušenosti s jeho současnými vlaky má ale například Šarlota Šudrychová z Pardubic. „U RegioJetu se mi líbí, že mám vždy jisté místo a nemusím se bát, že bych si nesedla. Oblíbila jsem si také jejich občerstvení," popsala.

Naopak Pražan Lukáš Drásta má zkušenost s konkurenčním LeoExpressem. „Líbí se mi výběr z více tříd. Na druhou stranu v nejnižší třídě jsou pouze malé nepohodlné sedačky," zhodnotil Drásta.

Brňan David Kříž si myslí, že by mu nový dopravce mnoho dobrého nepřinesl. „Jezdím spíše na dálkových spojích. Bojím se, že by některé spoje mohli kvůli konkurenci zrušit," popsal Kříž své obavy.

V roce 2019 skončí smlouvy drah také se sousedními kraji. Na Vysočině už si způsob zadání vybrali. „V úředním věstníku Evropské unie jsme už oznámili zakázku. Je to první krok k otevřenému výběrovému řízení," uvedla mluvčí kraje Jitka Svatošová.

Podobnou soutěž plánují také v Olomouckém kraji, kde podle mluvčí Kamily Navrátilové chtějí vypsat soutěž alespoň na část vlaků. Naopak ve Zlínském kraji ještě budoucnost vlakových spojení neřešili.

Kromě toho, kdo na jihomoravských kolejích bude jezdit, není ani jisté, s čím vůbec. Ve hře je totiž i nákup nových vlaků krajem a jejich pronájem dopravcům. „Je to jedna z variant obnovy parku železničních vozidel. Mohli bychom čerpat až pětaosmdesáti­procentní dotaci," upozornil náměstek Hanák.

Využití krajských vozů oslovení dopravci nevyloučili. „Určitě bychom se účastnili, i kdybychom měli jezdit s vozy od kraje," dodal ředitel Arrivy Adamka.

Naopak České dráhy mají jasno. „Upřednostňujeme model, kdy je za údržbu a provoz vlaků zodpovědný dopravce," doplnil generální ředitel Krtek.