Původně s ní mohli zájemci cestovat už letos, ale plán narušily změny v letecké společnosti, která měla dopravu do Chorvatska a zpět zajišťovat. Podle Nešpora byla linka dohodnutá už minulý rok. „Pracovali jsme na tom. Byli jsme domluvení s jednou firmou ze Slovenska, ale ta začala měnit strukturu, takže ze zavedení linky sešlo. Leteckou společnost tak v současnosti nemáme a letošní letní sezonu dost pravděpodobně nestihneme. Ale příští rok už chceme, aby spojení do Zadaru fungovalo," poznamenal Nešpor.

Menší letadla

Podle něj je nutné najít společnost, která nasadí letadla s menší kapacitou, zhruba sedmdesátimístná. „Na lince se nedá provozovat velký Boeing 737," řekl Nešpor. Dodal, že jedná s cestovními kancelářemi, které část kapacity letadla zaplní svými klienty. Zbytek zůstane volný pro běžné cestující.

Brňanům se nápad líbí. „Chorvatsko za hodinu je lákavé. Zvlášť když to porovnám s několikahodinovým trmácením se v autě nebo autobusu. Samozřejmě vždy jde ale také o cenu," upozornil například Patrik Svoboda.Pro zvětšení klikněte.

Kolik lidé za letenku zaplatí, je důležité také podle jihomoravského hejtmana Michala Haška. „Brno si určitě zaslouží pravidelné letecké spojení na Jadran, ovšem s jasnou ekonomikou provozu a přijatelnou cenou letenek," zdůraznil hejtman.

Nešpor tvrdí, že hodlá pro cestující prosadit příznivou cenu. „Chceme, aby zpáteční letenka stála pod pět tisíc korun," přislíbil konzul. V takovém případě doprava letadlem vyjde na zhruba dvojnásobek ceny za cestu autobusem nebo autem. Ještě levnější letenku by mohly nabídnout nízkonákladové společnosti, ty ale Brno považují za příliš malý trh.

Obnovení linky, na které cestující létali jen v létě roku 2010, je dobrý nápad také podle analytika brněnské společnosti Cyrrus Tomáše Menčíka. „Dává to smysl v případě, že se jedná o sezonní linku, ne celoroční. Chorvatsko je pořád nejfrekventovanější turistická destinace pro lidi z jižní Moravy. Ani cena kolem pěti tisíc korun neuráží," podotkl ekonom.

Plánovanou novinku si přejí i představitelé brněnského letiště. „Obecně přivítáme jakoukoliv novou linku a rádi ji obsloužíme. Do Chorvatska totiž žádná v tuto chvíli nelétá. Podle mě půjde o zajímavou nabídku nejen pro turistickou sezonu, ale i pro ostatní, kteří do Chorvatska cestují za podnikáním nebo jinými účely. Uvítal bych proto celoroční pravidelný provoz," namítl ředitel letiště Tomáš Plaček.

Nové destinace

Podle něj se letos v létě cestující z Brna dočkají nových turistických linek. Pravidelných a létajících po celý rok ale nejspíš ne. „Do konce března budeme mít upřesněný plán turistických letů. Nejspíš se nějaká nová destinace objeví," uvedl Plaček.

Konkrétnější nechtěl být ani hejtman kraje, který se na nových linkách pro Brno podílí. „Jednání o spojení pro nový letový řád finišují, ale nemůžu prozradit novinky ještě před jejich definitivním potvrzením. Na hledání nových destinací se domlouváme s letištěm a na spolupráci jsem se dohodl i s brněnským primátorem Petrem Vokřálem," poznamenal Hašek.