„Musí se podílet na řešení projektu a mít aspoň poloviční úvazek. Po ukončení projektu by měla mít možnost se osamostatnit a pokračovat ve vědecké kariéře,“ řekl vedoucí odboru výzkumu Roman Badík.

Každý rok takto škola podpoří až pět projektů. Chce tak zvýšit počet žen ve vědeckém výzkumu. „Řada z nich v něm po dokončení doktorátu nepokračuje, často kvůli rodičovské dovolené, kdy ztrácejí kontakt s vývojem oboru. Chtěli bychom jim návrat usnadnit,“ objasnil rektor univerzity Mikuláš Bek.

Přivést uchazečky k technickým oborům se snaží i Vysoké učení technické. Už teď vědkyně podporuje možností zkráceného úvazku nebo nabízí skupinu Edisonka pro děti studentů i zaměstnanců. Od loňska láká také kampaní Sem patřím. „Chceme ukázat, že je normální nepřistupovat k zájemcům o studium z hlediska pohlaví, ale z hlediska jejich schopností,“ uvedla mluvčí Radana Kolčavová.

Studia technických oborů se dívky podle ní bojí hlavně kvůli poznámkám okolí. „Při průzkumu jsme zistili, že dívky často učitelé výsměšně shazovali v hodinách matematiky nebo fyziky. Také rodina je často odrazovala od studia na technických školách,“ uvedla Kolčavová.

Starosta Otnic na Vyškovsku Pavel Prokop vede obec čtyřiadvacet let.
Vést naše obce je pro nás poslání, tvrdí jihomoravští rekordmani

Nejméně uchazeček má brněnská technika na Fakultě informačních technologií. Právě tu si pro studium nicméně vybrala Mireia Diez Sánchez ze Španělska. Pro svou práci zde v Brně jsem získala prestižní evropsky post-doktorský Marie Sklodowska-Curie grant. „Ve výzkumné skupině Speech@FIT programujeme počítače aby například uměly mluvenou řeč přepsat do slov. Můj projekt konkrétně určuje, kdo kdy v nahrávce mluví. V Brně se mi líbí pracovní atmosféra, kolektiv i možnosti dalšího vzdělávání,“ uvedla.

Podle Gabriely Petrovičové, která se věnuje genderovým standardům na univerzitách, se prostředí na školách pro ženy zlepšuje. „Je to i díky zavádění nových pravidel pro práci vědkyň. Už na základní škole by ale měly být děti vedeny k naplnění svých představ a ne představ společnosti nebo rodičů Pokud se navíc podaří vysokým školám a soukromým podnikům nabízet ženám rovnost v odměňování a rodičům možnost kráceného úvazku nebo hlídání dětí, zvýší se zájem o technické obory ještě víc,“ okomentovala.

Ilustrační foto
Jak se po rozvodu starat o dítě? Odpoví výzkum z Brna