Naspodu žebříčku se například ocitla Střední škola gastronomie, hotelnictví a lesnictví v Bzenci na Hodonínsku, kde neuspělo v řádném termínu z matematiky 22 z 23 studentů. Přitom předmět je nepovinný, místo něj můžou zkoušku skládat z cizího jazyka. „Jde o žáky, kteří moc v oblibě matematiku nemají. Chodí k nám na hotelovou školu, kde spíše využívají právě jazyk. Přesto si raději zvolí maturitní zkoušku z matematiky, byť na to nemají. V žádném případě se nejedná o komplexní problém výuky," hájí se ředitel školy Libor Marčík.

Ze sedmi jenom tři

Nepříliš slavně dopadla 
také Střední odborná škola 
a Střední odborné učiliště Hustopeče. Maturitu z matematiky tam napoprvé udělali jen tři studenti ze sedmi, což znamená neúspěšnost přes 57 procent. „Nepřekvapilo mě to. Přicházejí k nám děti, které si mnohdy nesou nedostatky už ze základních škol. Pokud 
z matematiky prospívají známkami dobrými či dostatečnými, nelze se divit, že u maturity neuspějí," reagovala zástupkyně ředitele hustopečské školy Věra Horáková.

Podle náměstka jihomoravského hejtmana pro školství Stanislava Juránka však nejde vinu házet jen na studenty. „Je to o stavu systému. Jednou je matematika povinná, podruhé zase ne. Musí se jasně nastavit, jak matematiku učit a z čeho mají děti maturovat. Vzdělávací program ministerstva je ve velmi špatném stavu. Není proto divu, že někteří pedagogové odchází ze středních raději na vysoké," upozornil.

Zároveň dodal, že kraj se současným stavem hodlá bojovat. „Výuku matematiky na našich školách posílíme. Ředitelé se musí snažit ji zkvalitnit. Proto jsme už vypsali projekty na doškolování učitelů. Bez kvalitních pedagogů změn nedocílíme," podotkl náměstek.

Nově se do pomoci školám zapojí také Česká školní inspekce. Zaměří se na školy se špatnými výsledky při maturitách a výuku matematiky. „Že tyto instituce dopadají dlouhodobě špatně, znamená, že potřebují podporu. Chceme přispět ke zlepšení, proto jsme si dali za úkol dohlédnout právě na výuku matematiky, která je pro děti největší problém," zhodnotil náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.

Doplnil také, že seznam škol, které navštíví, vytvoří až po pondělním zveřejnění výsledků opravných termínů maturitních zkoušek.

Maturita z matematiky letos trápila i devatenáctiletou studentku Martinu Skoupou. „Cermat mohl test sestavit jednodušeji. Měla jsem velký problém splnit zadaný časový limit. Matematiku jsme měli jen dvě hodiny týdně, a to je na přípravu opravdu málo," zlobila se Skoupá.

Gymnazisté mají i dvojnásobný počet hodin. To se středním školám nelíbí. „Srovnává se nesrovnatelné, přijde mi to nespravedlivé. Není divu, že na gymnáziu je úspěšnost daleko vyšší. My musíme mít odborné předměty, na matematiku jich zákonitě zbývá méně. Ať srovnají hodiny, aby měli všichni stejné podmínky," ozvala se například zástupkyně ředitele Střední odborné školy a Středního odborného učiliště Hustopeče Věra Horáková, která přitom považuje maturitu z matematiky za samozřejmost.

Matematika, nebo cizí jazyk

Studenti si mohou volit, jestli odmaturují z matematiky, nebo cizího jazyka. Pevně daná je jen čeština. Z této společné části píšou didaktické testy a skládají ústní zkoušky, jejichž přípravu už pátým rokem zajišťuje právě organizace Cermat. Ostatní maturitní předměty pak vybírají podle oborového zaměření.

Mezi nejúspěšnější školy při maturitách se i tentokrát zařadilo Gymnázium Břeclav. Podle slov ředitelky školy Evy Krutákové při podzimních zkouškách dospělosti dosáhli studenti 94 procent úspěšnosti. „Pochopitelně mě to těší,
i když bychom samozřejmě chtěli být na sto procentech," usmála se nová ředitelka.

Všichni studenti břeclavské školy, kteří neuspěli na podzim, zvládli maturitu 
v jarním termínu. „V pátek udělali ústní část," potvrdila Krutáková.

A dále pokračovala. „Celá republika mluví o tom, že problém spočívá v matematice. Na naší škole byla přitom letos větší potíž s ústní částí češtiny. Je to problémovější zkouška, student musí mít načtené knihy. Pokud nemá, projeví se to," míní Krutáková. Na břeclavském gymnázium letos opakovali maturitu z češtiny tři studenti, zatímco 
z matematiky jediný.