Úkolem 240 traťových komisařů je především hlídat bezpečnost na dráze. „Signalizuju jezdcům, zda hrozí nebezpečí, například vylitý olej na dráze. Taky musím být neustále připravený poskytnout nezbytnou první pomoc těm, co havarují,“ říká.

Jediným způsobem, jak může závodníky varovat, jsou barevné vlajky. „Každý prapor nebo jejich kombinace znamená něco jiného. Dvě žluté vlajky značí nebezpečí na dráze, pruhovaná zhoršenou přilnavost vozovky kvůli dešti nebo oleji, zelená volný průjezd,“ popisuje vlajkovou gramatiku Havel.Traťový komisař Jaroslav Havel.

K brigádě na trati ho přivedla láska k motosportu. „S maminkou jsme chodili sledovat závody. Jeden z jejích kolegů vedl stanici komisařů. Nabídl mi, jestli nechci k nim nastoupit, a já přijal,“ vypráví mladý Brňan.

A co je při práci traťového komisaře nejdůležitější? „Rozhodně smysl pro zodpovědnost a fyzická zdatnost. Musím zvládnout zvednout a z trati odklidit havarované motocykly. Ty váží i přes sto kilo,“ líčí mladík.

Po trati se musí pohybovat instinktivně a přirozeně. „Nesmím se bát. Dráhu musím dát do pořádku co nejrychleji, abych neohrozil závodníky ani sám sebe,“ říká.

Přestože jako komisař nesmí nikomu nadržovat, má i Havel svého favorita. „Můj oblíbenec je Valentino Rossi, ale úspěch přeju i českým jezdcům Abrahamovi, Kornfeilovi a Hanikovi. Fandit budu i mladým talentům v doprovodných závodech,“ dodává s úsměvem.

DOMINIKA VRBECKÁ