Nepozornost při sledování stanic a následná snaha na poslední chvíli vystoupit. Nebo naopak potřeba dohnat odjíždějící vlak. To jsou nejčastější důvody, proč lidé naskakují, nebo vyskakují z jedoucích vlaků. Železničáři a záchranáři ale varují, že podobné snahy často končívají těžkými zraněními, nebo smrtí.

Poslední podobný případ se stal včera brzy ráno. V Rajhradě na Brněnsku se pokusil šestasedmdesátiletý muž naskočit do osobního vlaku jedoucího z Břeclavi do Tišnova. „To se mu ale nepovedlo a pod rozjíždějící se soupravu spadl," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Důchodce pád pod vlak nepřežil. „Přivolaný lékař už mohl pouze konstatovat smrt," sdělila Brněnskému deníku Rovnost mluvčí jihomoravských záchranářů Barbora Zuchová.

Podobnou scénu zažili minulou neděli k večeru také lidé na nádraží v Šakvicích na Břeclavsku. Pětačtyřicetiletý muž se tudy s kamarádem vracel z motocyklové Velké ceny České republiky. Cesta ze závodů, které byly v Brně, ale skončila vážným zraněním. „V Šakvicích oba muži vystoupili a čekali na další spoj. Jeden z mužů si ale najednou vzpomněl, že si ve vlaku zapomněl bundu a chtěl se pro ni vrátit. V té chvíli už se ale souprava rozjížděla," popsala okolnosti nehody břeclavská policejní mluvčí Kamila Haraštová.

Muž sice ještě stačil otevřít dveře od vagonu a naskočit, pak ale zavrávoral a na konci nástupiště vypadl z vlaku na koleje. „Vážně si poranil hlavu a skončil v bezvědomí. Do nemocnice ho přepravil vrtulník," dodala Haraštová.

Mluvčí Drážní inspekce upozornil, že podobných případů přibývá. „Jen do konce letošního srpna jich bylo na jižní Moravě víc než za celý loňský rok," upozornil Drápal. Záchranáři přitom upozorňují, že pokud někoho srazí vlak, zranění bývají velmi těžká. „Záleží na tom, jestli člověka vtáhne pod sebe, nebo naopak odhodí. Skoro vždy to ale skončí devastujícími zraněními rukou, nohou, hlavy nebo vnitřních orgánů. Když člověk takové zranění přežije, nezřídka mívá trvalé následky," řekla Zuchová.

Železničáři upozorňují, že podobné riskování nemá smysl. „Většina vlaků má za jízdy zablokované dveře. Pokusy o otevření jsou proto zbytečné," řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Ani blokovací zařízení ale některé cestující od riskování neodradí. Zkušenosti s tím má i výpravčí Marek Říha. „Několikrát se mi stalo, že jsem musel zavolat vysílačkou strojvedoucímu, aby zastavil, protože na stupačce vagonu odjel z nástupiště člověk, kterému se dveře nepovedlo otevřít," podotkl Říha. Podle něho jsou takové problémy poměrně časté. „Je to zhruba jednou týdně. Pokud někoho vidím něco takového dělat, zavolám na něj, aby toho nechal. Většinou to pomůže. I když pak třeba nadává, že mu ujel vlak," dodal.

Poznamenal, že podobné pokusy nechápe. „V době, kdy regionální vlaky jezdí často, je podobné počínání nesmyslné. Vždy je lepší chvíli počkat, než riskovat, že se něco stane," upozornil muž.

Souhlasí s tím i někteří Brňané. „Občas se stane, že mi vlak ujede před nosem. Nikdy by mě ale nenapadlo do něj zkusit skočit za jízdy. Když vím, že mi další spoj jede za půl hodiny, nemám chuť riskovat," prohlásila šestadvacetiletá Žaneta Vorlíčková, která vlakem jezdí denně.