Sedm nových vlaků má pozvednout komfort při cestování a zrychlit spojení. „Doba jízdy mezi Prahou a Vídní se ze současných čtyř hodin a pětačtyřiceti minut zkrátí přibližně na čtyři hodiny a deset minut," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Komfort cestujícím poskytnou pohodlné sedačky se stolky a zásuvkami, restaurační a informační vůz, malý oddíl v jednom z vagónů sloužící jako dětské kino nebo bezbariérovost. „Myslíme také na cyklisty, což u podobných rychlovlaků nebývá obvyklé," řekl ředitel společnosti Daniel Kurucz. České railjety na rozdíl od svých rakouských verzí mají prostor na převoz šesti jízdních kol.

Změnu kvitovala například Kateřina Šlampová, která se vydala z Brna do Břeclavi. „Jedu tímhle vlakem úplně náhodou. Byla jsem překvapená, když přijel na nástupiště. Bála jsem se, jestli jím vůbec můžu jet. Interiér se mi každopádně velice líbí. Je vidět, že je to nové," popsala Šlampová.

První 185 metrů dlouhá souprava s 442 místy bude do půlky června jezdit pouze na trase mezi Brnem a Prahou ve dvou spojích. Poté railjety vyjedou i do Vídně. V pravidelných dvouhinových intervalech začnou jezdit až od prosince tohoto roku. „Zbylých šest souprav rychlovlaků by se na české železnici mělo objevovat postupně od konce letošního roku," uvedl ředitel dopravních divizí společnosti Siemens Roman Kokšal, od kterých České dráhy vlaky zakoupily.

Ekonomové si myslí, že vlaky nijak zásadně cestování mezi hlavními městy neovlivní. „Autobusy konkurečních společností jsou také komfortní. Jestli navíc vlak pojede jen o pár desítek minut rychleji, velký význam to nemá," mínil ekonom Tomáš Menčík.

Railjety totiž zatím můžou jet pouze rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Stavěné jsou přitom až na 230. V rychlejší jízdě jim brání zastaralá železniční trať. „Vlaky jsou pěkné a rychlé. Kéž by takhle jezdily všechny soupravy. Třeba rychlíky do Břeclavi nebo Olomouce jsou úplná hrůza," podotkla cestující Hana Saitzová.

TOMÁŠ KREMR