Škola má využívat waldorfské principy výchovy. Ty jsou založené na vztahu žáka, učitele a třídy. Děti například nepoužívají učebnice a hlavní předměty se učí v blocích. V jihomoravském příhraničí půjde o jediné zařízení. Podobné funguje nejblíže v Brně. „Všechny předměty mají stejnou váhu. Vyučovat začneme nejdříve matematiku. Plynule číst a skutečně dobře psát umějí děti až ve třetí třídě,“ sdělila předsedkyně spolku Kateřina Tvarůžková.

Obec záměr podporuje. „Pokud to bude znamenat, že se do Kuchařovic vrátí základní škola, uvítáme to,“ řekl starosta Lubomír Mlejnek.

Waldorfská škola
• Je alternativní výchovně vzdělávací program vycházející z pedagogických zásad rakouského filosofa a myslitele Rudolfa Steinera.

• Je založená na učení bez známkování, výuce prožitkem a rytmem.

• Klade důraz na řemeslné a rukodělné činnosti.

• Nová má vzniknout od září v Kuchařovicích na Znojemsku, na jihu Moravy fungují zatím jen dvě v Brně.

Děti, které rodiče do nové školy přihlásí, čeká spousta hudby nebo vyprávění. „Žáci nebudou tak unavení jako v klasické škole a známky dostanou až mezi sedmou a devátou třídou. Waldorfský princip také nepodporuje soutěživost,“ vysvětlila Tvarůžková.

Ve třídě ona a její kolegové plánují mít maximálně dvacet dětí. O tom, zda bude škola soukromá nebo státní, zatím nerozhodli. Otevřít chtějí v září, případně příští rok.

Podle konzultanta pro oblast školství Miloslava Hubatky rodiče často chtějí pro své děti něco jiného než státní školy. „Za svou praxi jsem viděl alternativní školy s velmi dobrými výsledky i ty, které zanikly. Důležitá je kvalita výuky,“ upozornil Hubatka.

Školy s jinými metodami vyučování vítá i Jana Flachowská z Pedagogicko-psychologické poradny ve Znojmě. „Žáci se výborně soustředí, program výuky je zaujme a zklidní,“ konstatovala před časem Flachowská.

Druhý školní rok funguje základní škola Na Pohodu v Hodoníně. Nyní je tam první třída spojená s druhou, pro příští rok je v plánu otevřít samostatnou první třídu. Je založená na principu rodinné výuky. „Snažíme se ve třídě udržovat přátelskou atmosféru. K tomu přispívá i to, že neznámkujeme,“ řekla ředitelka Hana Herůdková. Měsíční školné je dva a půl tisíce korun.

Rodiče mají možnosti alternativního vzdělávání pro své děti i ve Znojmě. Živá škola Jolany Ambroskové nabízí učení ve skupině se slovním hodnocením. Školné vyjde na tři tisíce za měsíc. V provozu je první rok.

Základní a mateřská škola Prokopa Diviše ve Znojmě nabízí Montessori třídy se školným tisíc korun měsíčně. V Pohořelicích na pomezí Břeclavska a Brněnska tamní základní školy využívají na prvním stupni daltonskou výuku. „Děti se při práci na projektech učí samostatnosti i týmové spolupráci,“ sdělil ředitel Stanislav Polák. Za projekty děti dostávají známky.