Vedení strážnické radnice a Ředitelství vodních cest se dohodly. Přístav ve Strážnici na Hodonínsku, tedy součást Baťova kanálu, přemění na moderní městský park s kotvištěm pro lodě. S prvními pracemi chtějí začít v příštím roce. Odhadované náklady jdou do sedmdesáti milionů korun.

Strážnický přístav patří mezi nejvyhledávanější na kanálu. Roky ale bojuje se špatným zázemím pro turisty i lodě. Na stole starostky města Renaty Smutné je už připravený projekt. „Přístaviště rozprostřeme na obě strany kanálu. Vzniknou zelené odpočinkové zóny i šestnáct stání pro lodě,“ přiblížila starostka. Návštěvníci podle ní uvítají i plynulý přechod do skanzenu v sousedství.

Změny ale nastanou postupně. „Letos chceme získat stavební povolení a sehnat peníze na přestavbu levého břehu. V plánu je výstavba sítí, cest, malé restaurace nebo vinotéky i mobilního amfiteátru. Vznikne hrací prostor pro děti, stupňovité plochy pro ležení u vody. Nezbytné je také parkoviště a příjezdové komunikace,“ vyjmenovala Smutná.

Nové zázemí využijí návštěvníci i v zimě. „Tato etapa může být hotová do dvou let,“ plánuje starostka.

Odhaduje, že bude stát přes dvacet milionů korun. „Zkusíme získat dotace, ale jsme připravení projekt platit i z naspořených peněz města nebo pomocí výhodného úvěru,“ dodala strážnická starostka.

Novinka potěší i lodivody. Na druhé straně břehu, u skanzenu, vznikne nové kotviště. To si vzalo na starost Ředitelství vodních cest a zaplatí je Státní fond dopravní infrastruktury.

Podle mluvčího ředitelství Jana Bukovského se stavba bude rozsahem podobat přístavu v Petrově na Hodonínsku. Ten přestavělo před čtyřmi lety a je nejmodernější na vodní cestě. Stál zhruba padesát milionů korun. „Ve Strážnici je prostoru méně, určitě se nám tam nevejde například bazén jako v Petrově,“ podotkl Bukovský.

Kdy zakotví lodě v novém přístavu, přesně neví. „Jsme na začátku. Pokud povolovací řízení půjdou bez problémů, přístaviště uvedeme do provozu v květnu 2022,“ předpokládá Bukovský.

Novinku ocenil cyklista z Hodonína Jarda Šmýd. „Uvítal bych restauraci nebo kavárnu. Spíš bych si ale přál víc cyklostezek podél kanálu,“ komentoval plány.

Ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek změny vítá. „Kapacita přístavu nestačí. Jsem rád, že se našlo řešení, rozhodně projekt vítáme,“ uvedl.