Účast v soutěži už dříve potvrdila plzeňská škodovka a německý Siemens. Podle zjištění Brněnského deníku Rovnost ale mohou v kraji jezdit soupravy také od kanadského Bombardieru. „Nabídli jsme vlaky z řady Bombardier Talent, které nyní jezdí třeba v Rakousku, Německu nebo na Slovensku. Na dodávce by se podílel i náš závod v České Lípě,“ popsal nabídku firmy její mluvčí Maciej Kaczanowski.
Nepřímo svou účast potvrdil také švýcarský výrobce Stadler. Jeho vozy v České republice využívá například soukromý dopravce Leo Expres. „V této fázi tendru nemůžeme poskytnout žádné další informace. Zakázku okomentujeme až v případě úspěchu,“ vzkázal mluvčí Philipp Welti.
Skoupý na informace je také francouzský Alstom. „Nebudeme dopředu prozrazovat obchodní strategii v této zakázce,“ řekl za firmu Marek Gawroński.
Krajská zakázka na vlaky je rozdělená na několik částí. V první si představitelé kraje najali zástupce zadavatele, který tendr za Jihomoravský kraj vypsal. V druhé zakázce, vypsané před pár dny, hledá kraj právní poradenství pro dodávky vlaků. „Takto rozdělený tendr jsme se rozhodli využít proto, že je velmi specifický a náročný. Zakázky na koupi vlaků nevypisujeme běžně a nemáme proto specialisty,“ vysvětlila mluvčí kraje Monika Brindzáková.
Na dvě části je přitom rozdělené i dodání vlaků. Krajský úřad hledá dodavatele, který zajistí i servis vlaků a jako dalšího bude hledat provozovatele. „Je to v duchu současných zákonů, kdy jinak musí zadavatel zdůvodnit, proč zakázku nerozdělil. Díky rozdělení se totiž mohou do soutěže hlásit i menší firmy,“ zhodnotil postup kraje ekonom Lukáš Kovanda ze společnosti Cyrrus.
Podle něj tak Jihomoravský kraj uspořádal transparentnější soutěž, než kdyby celou zakázku soutěžil jako celek. „Je tu vyšší šance na sražení ceny a zároveň menší šance na výběr dodavatele, který by byl s krajem nějakým neformálním způsobem spojený,“ dodal Kovanda.
Jihomoravský kraj chce nové vlaky vyslat na linky S2 a S3, kde v současnosti jezdí jedny z nejstarších souprav v kraji.