Ještě není ani devět hodin ráno a parkoviště o sto pěti místech ke stání je zcela zaplněné. Z reproduktorů se line rytmická hudba, která se o stěny potravinového řetězce Lidl odráží zpátky k novému nákupnímu centru Aventin. Většinu ze sedmi obchodů zdobí vstupní brány z desítek různě barevných nafukovacích balonků. To proto, že jimi už zanedlouho vstoupí dovnitř úplně první zákazníci.

Dlouho očekávané nákupní centrum ve Znojemské ulici v Pohořelicích právě otevírá. „Vítáme vás v Pohořelicích! Byl bych rád, kdyby tu bylo takto živo nejen dnes, ale po celou dobu, kdy si tady budeme moci nakupovat a zpříjemňovat si chvíle. Věřím ve spokojené zákazníky, prodejce i jejich zaměstnance,“ hlásá do mikrofonu z přistaveného pódia pohořelický starosta Miroslav Novák.

Aventin nabízí na zhruba třech tisících čtverečních metrech obchody s oblečením, kavárnu s pekárnou, potřeby pro chovatele zvířat, ale i drogerii, lékárnu či elektro. Výstavba areálu vyšla na sto pětatřicet milionů korun. Hotová byla během pouhých tří let. „V rámci našeho portfolia je stávající projekt o třech tisících čtverečních metrech se sto pěti parkovacími místy vůbec nejmenším, který jsme zatím v České republice otevřeli,“ prozrazuje za vedení společnosti Aventin Ota Kohoutek.

Pohořeličtí od pondělí nakupují v novém Lidlu.
VIDEO: Lidl otevřel v Pohořelicích novou prodejnu. Nákupem lidé pomohou školce

Čtvrtečnímu slavnostnímu otevření přihlíží asi stovka Pohořelických. „Jsme moc rádi, že nám tady po Lidlu přibyl další obchod. Pohořelice se rozmáhají. Těší nás to,“ usmívá se starší muž, který se představuje jako Pavel.

Na kraj města dorazil společně s manželkou autem. Ve více jak pětitisícovém městě se sem podle něj ale dá dopravit pohodlně třeba i na kole. „Z nabídky obchodů budeme asi nejvíce využívat Super Zoo. Doma máme psa a chováme i slepice a křepelky,“ zdůvodňuje muž.

Za necelé tři měsíce si lidé nově nakoupí v novém nákupním centru za Hustopečemi.
Nový nákupní areál za Hustopečemi otevře na konci října. Podívejte se

První úvahy o výstavbě podobného obchodního areálu začali Pohořeličtí spřádat už v roce 2018. „Tehdy jsme si říkali, že by bylo fajn, kdybychom tady měli nějakou prodejnu s potravinami typu Lidl a další retailové provozovny. Postupně se nám dařilo převádět myšlenku do reality a s firmou Aventin jsme v lednu 2020 uzavřeli smlouvu. Vstoupil nám do toho sice covid, řada věcí se prodlužovala, ale jsem rád, že se nakonec vše podařilo,“ říká starosta.

To, že obchodní areál podobného typu Pohořelickým ve městě chybí, vyplývalo ostatně i z nejrůznějších diskuzí nejen na sociálních sítích. „Pobavilo mě, jak za námi po otevření Lidlu začali chodit lidé s tím, že by chtěli taky Penny či Billu. Aktuálně máme 5,3 tisíce obyvatel. Město má tedy rostoucí tendenci. Počet obyvatel stoupá i v rámci správního obvodu, protože jsme spádoví jak správně, tak i z hlediska dalších agend, například dopravy, školství či zdravotnictví. Lidé logicky očekávají, že si v Pohořelicích vše nakoupí,“ podotýká Novák.

Sází také na udržitelnost a ekologii

Široký sortiment nabízeného zboží a moderní styl. To vše si pochvalují lidé, kteří čtvrteční ráno tráví v areálu nově otevřeného centra. „Celý areál projektovala renomovaná architektonická firma z Vídně. Za předešlé projekty jsme v rámci retailu obdrželi už několik ocenění, což svědčí o tom, že je pro nás důležitá i investice do vzhledu. Jde nám o to, aby nakupování bylo pro zákazníka co nejpříjemnější,“ vypráví manažerka marketingu společnosti Aventin Martina Mangová.

Nové obchodní centrum jednadvacátého století, kterým chce být i pohořelický Aventin, sází také na udržitelnost a ekologii. „Už je jakýmsi naším standardem, že na každou budovu plánujeme a postupně umisťujeme fotovoltaiku. To proto, aby byla vždy alespoň z části samostatná. Dbáme také na zeleň a výsadby parkovišť, nemalé peníze tak investujeme i do osazování parkovacích ploch. Chceme zákazníků zpříjemnit celé okolí, nejen samotný nákup,“ ukazuje Mangová s tím, že více jak stovku parkovacích míst tak v Pohořelicích už za pár let zastíní až padesát stromů, které sem zahradníci vysadili.

Zdroj: Deník/Iva Haghofer

Skladba obchodů, které nákupní centrum podobného typu doplní, je zpravidla daná. „Pochopitelně reagujeme i na poptávku ze strany lidí. Většinou máme ale stanovenou nějakou standardní skladbu nájemníků. Z jednotlivých sortimentů se snažíme zastoupit určitý druh tak, aby si obchody vzájemně nekonkurovaly. Zároveň je klíčový potravinář, na který se připojíme, což je v našem případě Lidl, a ke kterému můžeme přistavět doplňkové služby,“ vysvětluje princip Mangová.