„Za necelé tři měsíce musíme ověřit, zda trať splňuje všechny provozní technické a bezpečnostní podmínky a vyzkoušet všechny možné scénáře, ke kterým může dojít,“ sdělil generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Nová trať s nejdelším tramvajovým tunelem v České republice měří celkem 912 metrů, samotný tunel pak 602. Stavebně je trať z velké části už dokončená. Práce trvaly pětatřicet měsíců. „Součástí stavby je i vybudování nové podzemní zastávky Západní brána, která bude v dohledné době sloužit obyvatelům stejnojmenné zástavby s více než tisícovkou nových bytů,“ podotkl brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Zdroj: Deník/Michal Hrabal

U ústí tunelu se nachází i odstavné koleje a provozní budova, která poslouží jako zázemí pro řidiče a předprodej jízdních dokladů. „Ještě zbývá například doplnění chybějících částí komunikací a chodníků před portálem tunelu, dokončení provozní budovy nebo oplocení odstavných kolejí a montáž vrat do tunelu,“ vyjmenoval za firmu Firesta-Fišer Pavel Borek.

Prodloužení tramvajové trati má být přínos pro zhruba čtyřicet tisíc lidí, kteří do této části Bohunic denně dojíždí. Například pro studenty a zaměstnance Masarykovy univerzity nebo zaměstnance Fakultní nemocnice Brno. Právě před ní vznikl nový terminál, kde mají tramvaje konečnou stanici. „Určitě je to přínos. Doprava bude méně zahlcená,“ věří student Michal Baščan. Nyní využívá autobus linky 40.

Výroba nové obousměrné tramvaje pro brněnský dopravní podnik. Má jezdit hlavně na trase do kampusu v Bohunicích.
První obousměrná šalina pro trať v Brně. Podívejte se, co už je hotovo

Ke kampusu bude zajíždět od prosince pravidelně linka 8, která začíná v Líšni. Doposud pokračovala až do Starého Lískovce. „Směrem do Lískovce bude pokračovat šestka a mluví se o prodloužení sedmičky,“ podotkl Havránek.

Tramvajová trať k univerzitnímu kampusu

Ve čtvrtek začal na trati oficiálně zkušební provoz, pravidelný i s cestujícími začne v prosinci. Cestující tam budou vozit tramvaje linky 8, začíná v Líšni. Součástí je nejdelší tramvajový tunel v České republice měřící 602 metrů i nový terminál před Fakultní nemocnicí Brno, kde je konečná tramvají. Podzemní zastávka Západní brána poslouží obyvatelům nové zástavby.Náklady na stavbu trati jsou 1,4 miliardy korun.

Po prodloužené tramvajové trati budou vozit cestující nové obousměrné tramvaje Škoda 45T. První vozidlo má dorazit do Brna na podzim. „Na přelomu října a listopadu by k nám měla přijet první šalina a absolvovat ověřovací provoz na místní dráze,“ zmínil Havránek.

Prozatím dopravní podnik nakoupil pět kusů těchto vozů. Termín dodání je v prvním čtvrtletí příštího roku. Dopravce má možnost nakoupit i další vozy za už vysoutěženou cenu zhruba šedesát milionů korun bez daně za kus.

„S ohledem na složitou ekonomickou situaci v Brně i v dopravním podniku jsme nákup dalších pěti vozů zatím pozastavili. Nicméně pevně věříme, že opce ještě využijeme,“ komentoval generální ředitel dopravního podniku.