Mnoha rodinám se takový přístup nelíbí. „Prosím, zajistěte pro hrušovanské děti výuku. S omezeními, které přináší současná pandemie, budeme s největší pravděpodobností žít několik dalších týdnů. Děti potřebují výuku, potřebují sociální kontakt, byť virtuální. Pokud budete potřebovat jakkoliv pomoci, tak věřte, že rodiče pomohou,“ žádá v otevřeném dopise Patrik Reichl, který je otcem dvou školáků a současně opozičním zastupitelem města.

Formu otevřeného dopisu zvolil proto, že se mu doposud nepodařilo on-line výuku prosadit ani na zastupitelstvu, jehož členkou je také ředitelka školy. „Nikdy se mi nedostalo uspokojivé odpovědi. Paní ředitelka tvrdí, že rodiče a žáci jsou s přístupem školy v době uzavření spokojeni. Přiznám se, že závistivě pozoruji okolní obce, jak všude jinde už od jara on-line výuka probíhá. Je mi líto, že děti, které dochází do naší školy, jsou tímto přístupem diskriminovány. Do školy v normálním režimu nechodí už od dvanáctého března,“ zdůraznil Reichl.

O důvodech ojedinělého přístupu se ředitelka školy Blanka Soukupová s Deníkem Rovnost odmítla bavit. „Nebudu se k tomu vyjadřovat,“ řekla stroze s tím, že výuka na dálku probíhá tak, jak ji nastaví vedení školy.

Ministerstvo školství on-line výuku skutečně přímo neukládá. „Forma distanční výuky je na ředitelích škol, ministerstvo školství ji ale doporučuje a podporuje,“ potvrdila Irena Vajen z brněnské pobočky Systému podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů, který pomáhá školám a učitelům s on-line výukou.

Hrušovanský přístup přesto považuje coby metodička za ojedinělý. „Naopak řada škol se na nás obrací s tím aby nasadili správný typ výuky. Neznám žádnou další školu, která by on-line výuku odmítala,“ pozastavila se nad případem ze Znojemska.

Sama učí na střední škole a výuku bez on-line spojení s žáky si neumí představit. „Psané slovo může někdo pochopit jinak, ale když jsou učitel a žáci v přímém kontaktu, problém lze hned řešit,“ vyzvedla Vajen. A dodala, že například přes snadno dostupný Microsoft Teams zvládají výuku na dálku i počítačově méně zdatní učitelé.

Po on-line výuce na hrušovanské škole volá i otec dvou dětí na tamním prvním stupni Jan Mareček. „Investoval jsem kvůli on-line výuce do nového počítače a notebooku skoro třicet tisíc korun. Výuku pedagoga nelze nahradit, a když vidím ženu, jak přijde v šest hodin večer z práce, má uvařit, uklidit, udělat úkoly s dvěma dětmi…, končívá s nimi i po deváté hodině večer. Supluje práci učitelů, za kterou jsou placení,“ vyjádřil se k otevřenému dopisu na facebooku.

Domácí výuka dvou dětí je bez on-line pomoci velmi náročná i podle Jany Juríčkové Kapitánové. „Ze zkušenosti z března jsem doufala, že on-line výuka bude. A pořád doufám. Hodně by nám to pomohlo,“ věří v obrat z hlediska přístupu školy.

Zřizovatelem Základní školy v Hrušovanech nad Jevišovkou je město. Tamní starosta Miroslav Miloš potvrdil, že se o problému výuky na dálku na zastupitelstvu diskutovalo. „Se situací ve škole ale nejsem úplně obeznámený, nevím o tom, že by paní ředitelka nechtěla on-line výuku provozovat,“ vyjádřil se s tím, že jednání s ředitelkou školy Soukupovou má naplánované na středu.

Iniciátor otevřeného dopisu Patrik Reichl nemůže podle svých slov pochopit, proč nelze hrušovanskou kletbu zaseknuté on-line výuky prosadit. „Je to šílené, starosta je učitel a v radě města jsou další dva učitelé. A nic se neděje,“ pokrčil rameny.