Největší problém pro řidiče jsou kolony. „Nedá se jim vyhnout, protože silnice je přetížená. Spousta lidí navíc předjíždí, vybourají se a pak vzniká další zdržení. Dálnice tam měla být už dávno, stavba je asi prokletá,“ řekla Michaela Fuksová z Boskovic.

O stavbě dálnice, která přecpané tepně uleví, hovoří silničáři už desítky let. Její vybudování je však stále v nedohlednu. Největší optimisté mluví o roce 2035.

Výsledek územní studie ukázal, že nejoptimálnější variantou je trasa přes brněnskou Bystrc. „Je nejlepší z hlediska vlivu na životní prostředí, dopadů na zdraví obyvatel i dopravní účinnosti,“ sdělil náměstek hejtmana pro územní plánování Martin Maleček.

Jako nejlepší varianta nevyšla ze studie dálnice, ale silnice první třídy. K odpůrcům této trasy patří obyvatelé Bystrce. „Nevěřím pohádkám o tunelu ani že stavba nebude mít negativní vliv na životní prostředí,“ prohlásila tamní zastupitelka Monika Šimková. Chystá se i zorganizovat kampaň, aby lidem osvětlila, co jim hrozí. V krajním případě chce stavbu napadnout soudně.

Za dálnici naopak dlouhodobě bojuje senátorka Jaromíra Vítková. Před časem v horní parlamentní komoře předala petici za výstavbu D43. „Nová dálnice je potřeba, současná situace je neudržitelná. Když se tam stane vážná nehoda, je to prakticky kolapsový stav,“ shrnula svůj postoj.

Mnohem blíže než stavba D43 je nyní podle silničářů odstranění stávajících rizikových míst. Státní silničáři počítají se stavbou mimoúrovňové křižovatky na východě Kuřimi na Brněnsku a také v Lipůvce na Blanensku. Už začali s přípravou. „Nechci střílet termíny, ale do několika let má být vše připravené a získané stavební povolení,“ přiblížil pracovník Ředitelství silnic a dálnic Tomáš Vyhlídal.

Dělníci v budoucnu také přeloží silnici poblíž lomu v Černé Hoře nebo přestaví křižovatku v katastru Svitávky na Blanensku. „Tyto stavby nejsou náhrada D43. Jen zachovají funkční a bezpečnou silnici I/43, než bude zmíněná dálnice,“ doplnila mluvčí silničářů Nina Ledvinová.

Největší ostuda jižní Moravy:

1. silnice smrti I/43 (Blanensko) – 720 hlasů

2. autobusové nádraží Zvonařka (Brno) – 418 hlasů

3. přístavba obchodní akademie v Hodoníně (Hodonínsko) – 187 hlasů

4. bývalé autobusové nádraží ve Znojmě (Znojemsko) – 164 hlasů

5. Posádkový dům armády ve Vyškově (Vyškovsko) – 83 hlasů

6. Vránův mlýn v Břeclavi (Břeclavsko) – 48 hlasů

Celkem na webu Deníku Rovnost hlasovalo 1620 lidí, anketa trvala necelé čtyři týdny.