To je důvod, proč brněnští radní najali soukromou společnost, která má v bruselském sídle Evropské unie lobbovat za zařazení Brna mezi prioritní evropské dopravní uzly. V plánech unie doposud chybí.

Mezi zájemci o zakázku vybralo Brno společnost BXL Consulting, jejímž spolumajitelem je bývalý eurokomisař Pavel Telička. „Budou nám radit, co máme dělat pro to, abychom Brnu zajistili odpovídající pozici na dopravní mapě Evropy. Kromě toho očekávám, že budou dělat to, čemu se říká lobbing," řekl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Poloha vedlejší

Nejproblematičtější bod přestavby, tedy otázka polohy nádraží, ovšem zatím zůstává stranou. Město ji nebude s unií vůbec řešit.
Společnost dostane 1,2 milionu korun. Částka obsahuje šest měsíčních paušálů po 168 tisících korunách. V nich jsou veškeré náklady včetně cestovného.

Smlouva stanovuje také cílovou odměnu sto osmdesát tisíc za to, když se v návrzích unie promítnou zájmy Brna. „Tedy že město bude uzlem hlavní páteřní dopravní sítě TEN-T. A projekty modernizace železničního uzlu Brno a modernizace trati z Brna do Přerova budou zařazeny k projektům podpořeným mezi roky 2014 a 2020," vypočetl  podmínky Kotzian.

Podle jednatele poradenské společnosti Petra Ježka má Brno slušnou šanci uspět. „Rozhodovací proces ale ještě v plné síle nezačal," upozornil Ježek. Kdo Brnu nejvíce konkuruje, prozradit nechtěl. „To projednáme s klientem. Veřejně by to nebylo taktické," podotkl Ježek.

Brno předpokládá, že z Evropy může získat až polovinu z potřebných dvaceti miliard. Zbytek je ochotný doplatit stát. „Pokud nádraží peníze z unie získá, jsme připraveni se na tom podílet. Naopak rekonstrukce bez těchto peněz je v nejbližších letech nereálná," řekl mluvčí ministerstva dopravy Roman Kluzák.

Podle náměstka primátora Kotziana bude soukromá firma za Brno lobbovat vůbec poprvé. „Nevím o tom, že by město podobných služeb v minulosti využilo," řekl.

Kraj zatím ne

Na jižní Moravě je to ojedinělé rozhodnutí. Podobných služeb například Jihomoravský kraj ještě nevyužil. „Žádnou poradenskou firmu  nevyužíváme. V Bruselu máme ofi-ciální zastoupení," konstatoval mluvčí kraje Jiří Klement.

Snaha prosadit brněnské nádraží v Evropě pomocí lobbistů má podporu i v opoziční TOP 09. „To, že město řeší, jak zůstat důležitým dopravním uzlem v Evropě, je samozřejmě dobrý krok. Ale připadá mi, že přichází až pět minut po dvanácté," řekl brněnský předseda strany Jaroslav Kacer.

Kritičtější byl Matěj Hollan z koalice Nádraží v centru. „Brno nikdy ze základní sítě pro osobní dopravu nevymizelo. Není nám proto jasné, co vlastně má Teličkova společnost v Bruselu prosazovat," řekl Hollan.