S nevhodným chováním pacientů má zkušenosti třeba sestra Petra Hašlíková. „V ambulanci se občas s agresivními pacienty nebo jejich příbuznými setkáváme. Souvisí to hlavně s tím, že mají bolesti,“ řekla.

Pacienti se s k rychlému ošetření snaží dostat nejen agresivním chováním. „Lidé jsou stále chytřejší a využívají všechno možné. Zavolají si kvůli ošetření na ambulanci sanitku. Jindy si s sebou berou malé děti a předpokládají, že je ošetříme dřív,“ řekla ředitelka nemocnice v Kyjově Danuše Křiváková.

Žádné vážnější útoky zatím pracovníci řešit nemuseli. „Snažíme se zlepšovat čekárny tak, aby byly prostornější a příjemnější. Zavádíme také nové vyvolávací systémy,“ uvedl mluvčí nemocnice Filip Zdražil.

Nevybíravé chování pacientů některé lékaře odrazuje, aby v nemocnici pracovali. „Už jsem se setkala s případem, kdy mi lékaři dávali výpověď a chtěli odejít úplně mimo obor,“ připustila Křiváková.

Pro útočné chování jsou podle psycholožky Zuzany Spurné dva hlavní důvody. „Pacient může být agresivní, protože má strach, co se s ním děje. Důrazněji se dožaduje ošetření, je protivný a spíš verbálně hrubý. Často se setkáváme s agresí opilých a narkomanů. Někdy napadnou fyzicky lékaře nebo rozbijí zařízení nemocnice,“ vysvětlila Spurná.

Třeba Lukáš Frýželka si myslí, že lékaři by měli být lépe chránění. „V nemocnici chybí ochranka. Výtržníci musí nést odpovědnost. Normální člověk u lékaře agresivní není,“ řekl muž.

ONDŘEJ KALOUD