Často jezdí, kam nemají. Bezohlední cyklisté trápí ochránce přírody v Chráněné krajinné oblasti Pálava. „Střetávají se s chodci. Často jde o místa určená především pro pěší turistiku. Jsou to úzké cestičky, mnohde strmé. Cyklisté navíc při brzdění působí eroze půdy,“ zmínil vedoucí správy chráněné oblasti Jiří Kmet. Podobné problémy řeší i na jiných turisticky frekventovaných místech v kraji.

Podle Kmeta je nejhorší situace na Tabulové, Svatém kopečku a Děvíně. Cyklistika tam přitom není povolená. Cedule s piktogramy stojí u všech vstupů. „Když si zadáte trasu pro cyklisty z Pavlova do Klentnice po hřebeni na Děvín, i na internetových mapách se objeví, že kvůli ochraně přírody není jízda možná,“ řekl Kmet.

Nepoučitelné cyklisty ochránci přírody pokutují. „Tresty jsou až v řádu několika tisíců korun,“ vyčíslil Kmet.

Podobné problémy s turisty na kolech hlásí také z Moravského krasu. I tam vjíždí cyklisté na úzké cesty pro pěší. „Například z Adamova směrem za Býčí skálu, přes Jáchymku. V těchto místech je naučná stezka, ale cyklotrasa vede z Adamova směrem na Křtiny,“ uvedl vedoucí Správy Chráněné krajinné oblasti Moravský kras Leoš Štefka.

NIČÍ I ROSTLINY

Podle něj cyklisté někdy zajíždí i do míst, kam nevedou ani turistické trasy. „Apelujeme na ně, aby využívali cyklotrasy. Někde jsou od nich vyjeté zkratky, tím se ničí i vegetace,“ podotkl Štefka.

Cyklisté v chráněných rezervacích

- Pálava
kam kola nesmí: Tabulová, Svatý kopeček, Děvín
postih za výjezd mimo cyklostezku: pokuta až v řádu tisíců korun

- Moravský kras
kam kola nesmí: třeba z Adamova směrem za Býčí skálu
extrémní případy: jízdy i do míst, kde nevedou ani turistické trasy

Turisté na kolech se i přes zákaz pohybují také v zámeckém parku v Lednici na Břeclavsku. Právě cyklisté jsou jedním z důvodů, proč tam správci v budoucnu plánují zpoplatnit vstup. „Lidé uskakují kolařům do trávníku. Nikoho by ve snu nenapadlo jezdit na kole třeba ve Versailles nebo v Schönbrunnu,“ porovnala kastelánka lednického zámku Ivana Holásková.

Například Brňan Ondřej Nevělík ale upozornil, že většina cyklistů pravidla dodržuje. „Vždy se najde někdo, kdo na všechno kašle. Že pětadevadesát až devětadevadesát procent lidí dodržuje nějaké zásady, většinou pak už nikdo nevidí,“ míní Nevělík.

Podle krajského koordinátora Besipu Pavla Čížka cyklisté mají mnohem větší prostor, jak porušovat zákon, než řidiči aut. „Když se cyklisté dostanou do provozu, vezmou to přes chodníky, přes přechody, prostor dělat nešvary v dopravě mají mnohem větší. Přestupky se víc nakumulují,“ upozornil odborník.