Specializovaní pracovníci vyjíždějí k nehodám se zraněním pravidelně. „U nehody jsou do půl hodiny. V týmu je vždy odborník na dopravní infrastrukturu, automobilovou techniku a psycholog," uvedl Josef Andres z Centra dopravního výzkumu. Od roku 2011 pak tyto týmy údaje zpracovávaly. „Zjistily, že přibližně šedesát procent zavinění je na straně člověka. Může za to většinou jeho nepozornost, nepřiměřená rychlost a nepřizpůsobení jízdy, alkohol za volantem, nezkušenost řidiče nebo únava," uvedl ředitel Divize bezpečnosti a dopravního inženýrství Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

Ten ale upozornil na to, že za nehody nemůže pouze řidič, jak často vyhodnotí policie. „Většinou se jedná o spolupůsobení více faktorů, které nastaly v jednu chvíli. Třeba špatně zabezpečené silnice nebo technický stav auta. Nelze všechnu vinu přisoudit jen řidičům," řekl Frič.

Centrum dopravního výzkumu pak k analýze vydalo i doporučení pro správce silnic, kteří by mohli řadě nehod zabránit. „Mnohdy se jedná o změny za nízké náklady. Je třeba například odstranit stromy, které zasahují do silnice," doplnil Andres.

S poznatky pracuje například Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje. „Ne vždy lze ale reagovat okamžitě. Třeba výtluky po zimě nemůžeme odstranit ihned. Takové opravy vyžadují vhodné počasí a využití příslušné techniky," uvedl ředitel správy Jan Zouhar.

Podle radního Jihomoravského kraje Antonína Tesaříka je stav zdejších silnic druhé třídy dlouhodobě nevyhovující. Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje proto vytipovala pětadvacet nejrizikovějších úseků, které letos opraví. „Jedná se o nízkonákladová opatření. Třeba o zvýraznění značení. Tento rok jsme si na to vyhradili dvacet milionů korun," doplnil Tesařík. Více o tom zde.

Na řadě silnic v kraji chybí připojovací pruhy. Častým problémem jsou i chybějící dělicí ostrůvky na přechodech, jako je tomu třeba v brněnské ulici Kotlářská. Opravit je ale není snadné. „Jde o technický zásah do silnice. Jedna věc je doporučení, druhá potom posouzení dopravního inženýra, zdali dělicí ostrůvek vůbec v daném místě může vzniknout," vysvětlil krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek.

Projekt hloubkové analýzy dopravních nehod částečně zaplatila i Česká kancelář pojistitelů. „Věříme, že díky tomu ubude až o třetinu dopravních nehod," uvedl mluvčí společnosti Aleš Povr.

MICHAL KIRŠ
MARKÉTA CHUMCHALOVÁ