Naprosto jinak je tomu v dalších dvou velkých městech hodonínského okresu. Před posledními komunálními volbami, které byly spojené i s výběrem nového senátora, byly Hodonínské listy podstatně rozšířené o čtrnáctistrán­kovou předvolební přílohu. „Zatím sice žádné objednávky od politických sdružení nemám, ale předpokládám, že nápor bude hlavně na říjnové číslo. Letos plánujeme přidat strany tak, aby se dostalo alespoň na většinu zájemců. Uvidíme, jaký budou mít kandidáti zájem," řekla mluvčí hodonínské radnice a redaktorka Hodonínských listů, Barbora Lahová.

Upozornila, že je třeba objednat si místo včas, protože na podzim přibývá žádostí o podnikatelskou inzerci. V minulých volbách některá sdružení zabrala dvě, někdy až tři strany, což je v barevném provedení stálo i desítky tisíc korun. „Tato inzerce má stejný ceník jako každá jiná. Rozhoduje o něm městská rada," přiblížila mluvčí.

Podle ní je nabídka pro komunální volby omezená jen minimálně. Pouze kapacitou listů a zákonem o reklamě. „Nesmí diskriminovat z důvodů rasy, etnického původu, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, víry a náboženství. Nesmí také obsahovat amorální, neslušné, vulgární výrazy a stanoviska, jejichž zveřejnění by bylo v rozporu s dobrými mravy," vysvětlila Lahová.

V roce 2010 představilo jména, tváře či program prostřednictvím hodonínského zpravodaje devět z jedenácti kandidujících uskupení. Kromě Konzervativní strany to byli i Nezávislí, kteří nakonec obsadili na výsledkové listině druhé místo.

Ve Veselí nad Moravou inzerovaly všechny kandidátky. „Připadá mi nelogické, aby v místních novinách byla zakázaná inzerce tamních stran, které se ucházejí o hlasy voličů. Každopádně by měla být placená," je přesvědčený bývalý zastupitel a člen redakční rady Veselských listů Marcel Řimák, který se o post v říjnových volbách ucházet nebude.

Odpovědná redaktorka veselského měsíčníku a mluvčí radnice, Petra Pavková, počítá s tím, že v následujících dvou měsících bude o komerční stránky periodika zvýšený zájem. Včetně politické inzerce. „Stojí stejně jako kterákoliv jiná," podotkla.

Zcela jiná je situace ve čtvrtém největším městě okresu, v Dubňanech, kde obecní zpravodaj nevychází. „V kabelové televizi politické inzeráty nepřipouštíme. Bez výjimky," dodal dubňanský starosta František Tříska.