Od září chtějí jejich počet zvýšit v Hodoníně tak, aby byl v každé škole jeden. Nyní jsou tam dva pro čtyři školy. „Rozsah práce narůstá stejně jako problémové chování žáků. Často se projevují chybějící mužské vzory v rodinách. Zavedení inkluze zvýšilo potřebu naší pomoci přímo ve třídách,“ upozornil hodonínský školní psycholog René Falta.

Náklady na tuto odbornou pomoc dosahují nyní až k milionové částce. Přesto chce radnice, aby byl psycholog k ruce dětem denně a nemusel přebíhat za případem ze školy na školu. „Radní jednohlasně schválili navýšení úvazků z půl na celý v každé škole. Doporučili jsme zastupitelstvu upravit rozpočet tak, aby změna mohla fungovat od září,“ potvrdil místostarosta Ladislav Ambrozek.

I při nedostatku odborníků vedení škol věří, že je sežene. „Právě nabídka celého úvazku by měla být při konkurzu výhodou,“ vyzdvihl ředitel hodonínské Základní školy U Červených domků Antonín Slezák.

Třeba na základní škole v Salmově ulici v Blansku mohou děti jít za psychologem jen jednou týdně. „I za to jsme rádi,“ řekla ředitelka školy Eva Kadrmasová s tím, že na častější pomoc tohoto odborníka chybí peníze.

Ve školách, kde psycholog nepůsobí, doporučují rodičům návštěvu poradny. „Jenže objednací lhůta je třeba tři měsíce. V poradně nás pak poslali k neurologovi, čekali jsme další tři měsíce,“ svěřila se třeba nespokojená matka Simona Dvořáčková z Blanska.

Na chybějící psychology upozorňuje i poslední zpráva České školní inspekce. „Citelně je postrádají především školy vzdělávající vyšší počet žáků s rizikem školní neúspěšnosti,“ stojí v celorepublikovém hodnocení.

Podle ředitele pedagogicko-psychologické poradny v Brně Libora Mikuláška je problém ve financování. „Práce psychologů musí mít koncepci. Bohužel s nimi můžeme podepisovat jen limitované smlouvy,“ upozornil. Řada obcí či škol totiž získává na tyto specialisty jen roční granty.