VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rakušané už jsou s dálnicí téměř u hranic, česká D52 zůstává jen na papíře

Jižní Morava – Nervy i čas ušetří Jihomoravané, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně. V pátek se totiž jen pár kilometrů za Mikulovem na Břeclavsku otevírá nový pětadvacetikilometrový úsek dálnice A5 mezi Schrickem a Poysbrunnem. „Očekávám, že se díky tomu cesta z Brna do Vídně zrychlí asi o půl hodiny,“ odhadoval ředitel brněnské nadace David Macek, který tuto trasu jezdí pravidelně.

8.12.2017
SDÍLEJ:

Vizualizace dálnice D52. Ilustrační foto.Foto: Projektový tým D52

K největšímu zdržení při cestě autem totiž podle něj docházelo právě v rakouských obcích za hranicemi. Potvrdila to i Pavlína Komínková z Blanska. „Nejhorší vždy bývala situace před Poysdorfem, kde jsou tři semafory,“ uvedla žena.

Výstavba nového úseku A5 trvala dva a půl roku a stála 282 milionů eur. Rakušané už tak za deset let stačili dokončit celou dálnici s výjimkou devítikilometrového úseku těsně u hranic.


To na české straně zůstává léta plánovaná dostavba navazující dálnice D52 mezi státní hranicí a Pohořelicemi na pomezí Břeclavska a Brněnska stále jen na papíře. Práce brzdí problémy s krajskými zásadami územního rozvoje. Ty už poněkolikáté napadli odpůrci stavby u soudu. „Šancí na zrychlení je změna zákona a zjednodušení povolovacího procesu u klíčových staveb. Návrhy na úpravy zákonů představí ministr dopravy Dan Ťok v nejbližších dnech,“ vzkázal mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Ředitelství silnic a dálnic plánuje nejprve výstavbu obchvatu Mikulova, a to od roku 2020. „Poslední úsek dálnice, přechod přes novomlýnské nádrže, má být hotový až po roce 2025,“ přiznal mluvčí státního podniku Jan Studecký.
Pro zvětšení klikněte
Neustálé posunování termínů vadí starostovi Mikulova Rostislavu Koštialovi. „Je to ostuda českého státu, že není schopný prosadit klíčovou dopravní tepnu, která je ošetřená česko-rakouskou smlouvou,“ vzpomenul velkou podpisovou slávu Koštial.

Mezi Dolním Rakouskem a jižní Moravou často cestuje také šéf znojemské průvodcovské agentury Lukáš David. „Rakušané nám v tomto případě opět ukazují, jak se dá pracovat, Morava bohužel stále zaostává,“ uvedl David.

Proti výstavbě D52 zůstávají dlouhodobě například obyvatelé Dolních Dunajovic na Břeclavsku. Za důležitější považuje tamní starosta Josef Hasník výstavbu obchvatu Břeclavi.

O dálnici mezi Vídní a Brnem∙ V pátek začíná sloužit nový úsek dálnice A5 mezi Schrickem a Poysbrunnem.
∙ Je dlouhý 25 kilometrů, výstavba trvala 2,5 roku a stála 282 milionů eur.
∙ Na rakouské straně zbývá dokončit už jen 9 kilometrů dálnice A5 těsně u hranic.
∙ Zatím jediný hotový úsek navazující dálnice D52 mezi Pohořelicemi a Brnem je v provozu od roku 1996, od té doby se na české straně nekoplo do země.
∙ Nejbližší plánovanou stavbou je obchvat Mikulova, má začít v roce 2020.

Autor: Michal Hrabal

8.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Pojištění dětí? Jde o nadstandard, důležitější je pojištění rodičů

Dětský domov v Otnicích. Ilustrační foto

Žáci kloboucké školy vybrali přes jedenáct tisíc pro otnický domov

Tříletý polobezdomovec a brutální agresor v tramvaji: Prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 14. prosince 2017.

Kraj potvrdil 5 nových leteckých linek z Brna. V létě navíc i Split a Dubrovník

Brno – Barcelona, Brusel, Lvov, Milán a Řím. Nové pravidelné letecké linky do pěti evropských měst začnou cestující využívat už příští rok v březnu. Jejich podporu ve středu odpoledne schválili krajští zastupitelé. Lidé se navíc z brněnského letiště v letní sezoně, tedy od června do září, dostanou nově přímo i do chorvatského Splitu a Dubrovníku.

Placené parkoviště? Místní budou mít v Mikulově přednost na úkor turistů

Jižní Morava – Největší problém je, že nikdo neví, jak se má systém parkování změnit. Tak reagoval na plánované dopravní změny v Mikulově na Břeclavsku tamní obyvatel Michal Solařík. A není jediný. „Na městském facebooku lidé v diskuzi marně hledají odpovědi,“ prohlásil. Mikulov hodlá pomoci místním. Ty upřednostnili i při parkování v centru Znojma.

Bezpečně i v noci. V Brně vznikla první učebnice jízdy autem za tmy

Brno /ANKETA/ – Unikátní učebnici zaměřenou na jízdu v noci vytvořili experti z Ústavu soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně. Příručka teď míří do českých autoškol. Poradí řidičům například v tom, jak ve tmě zabránit srážkám s chodci.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT