Vedení kraje plánuje vydat dokument ještě před říjnovými volbami. "Ředitelství silnic a dálnic sleduje situaci kolem vyhotovení zásad se zvýšenou pozorností," uvedl Studecký. Právě neexistence územně plánovacího dokumentu byla dosud překážkou dalšího plánování, projektování a stavby dálnice.

"Zahájení tendrů se stanovilo s ohledem na standardní délku výběrových řízení obdobného charakteru a především na předpokládaný říjnový termín schválení zásad," doplnil mluvčí státního podniku. V dubnu již vydalo souhlasné stanovisko se stavbou dálnice ve stopě stávající mezinárodní silnice i ministerstvo životního prostředí.

První část dálnice z Brna do Pohořelic funguje od roku 1996, její pokračování k hranicím bylo dosud předmětem slibů a také soudních sporů. Soudy v minulosti rušily některé výjimky, které vydávalo ministerstvo životního prostředí. Dálnice totiž má vést přes Novomlýnské nádrže a také v těsné blízkosti Chráněné krajinné oblasti Pálava.

Pro obchvat Mikulova má vybraný projektant zpracovat za tři roky dokumentaci pro stavební povolení a zároveň se má podílet na majetkoprávní přípravě. Pro navazující úsek půjde o dokumentaci pro územní rozhodnutí, která má být hotova za dva roky.

Rakouská dálnice od Vídně dnes končí zhruba 30 kilometrů od českých hranic. Do konce příštího roku by měla být dostavěna k Poysdorfu a později až k hranicím, vzhledem k nižší intenzitě dopravy ovšem zatím pouze jako dvoupruhová.