Plechová kavalerie je připravená. V zásobnících má nabity desetitisíce tun soli a štěrku. Její jezdci slibují, že udělají vše pro to, aby byla v bojích se zimou letos úspěšná. Ale nebude to zadarmo. Vedoucí břeclavské oblasti Správy a údržby silnic Ladislav Hádlík věří, že silničáři z Břeclavska mají na zimní údržbu dostatek peněz .„Je to asi sedmadvacet milionů korun. Máme rezervu. Celá minulá zimní sezona nás sice stála ještě o osm milionů více, ale byla také nejdražší za poslední roky, jestli vůbec takovou kdy pamatuji. Sníh byl ještě na Velikonoce," vzpomněl Hádlík.

Tento rok se podle něj doposud vyvíjí dobře. „Počasí nám zatím vyhovuje. Výhled na nejbližších deset dní vypadá také dobře, snad ještě sypat nebudeme," přál si.

Zároveň ubezpečil, že i na to, tedy na příchod pravého zimního počasí, jsou již silničáři připravení. Jejich sklady jsou plné posypového materiálu – dvou a půl tisíce tun soli, písku mají ještě mnohem více. Silničáři spravují na Břeclavsku asi 650 kilometrů silnic.

Jsou místa, která se řidičům pluhů a posypových vozů udržují obtížněji než jiná. „To je případ Kloboucka, konkrétně okolí Borkovan. A dále například prudkých kopců ve Valticích a Vrbici. Máme ale zkušené řidiče, kteří to bez problémů každoročně zvládají," podotkl Hádlík.

Podobně hovořil o vozovém parku. Ten na Břeclavsku tvoří dvacet sypačů s radlicemi. „Jsou v dobrém stavu, žádné nové zatím nejsou zapotřebí," dodal.

Sůl mohou dokoupit

Na celé jižní Moravě si zimní údržba vyžádá přibližně dvě stě milionů korun. Čištění silnic tak má být výrazně levnější než v minulé sezoně.

Patnáct milionů korun už silničáři utratili. Díky tomu se řidiči mohou setkat s několika novinkami, které mají boj proti sněhu a ledu usnadnit. „Letos jsme zakoupili čtyři nové automobily včetně nástaveb pro zimní i letní údržbu silnic. Modernizaci sypačů plánujeme i nadále," sdělil ředitel jihomoravských silničářů Jan Zouhar.

Celkem tak mají k dispozici šestašedesát sypačů, dvě stě traktorů s radlicemi, patnáct nákladních aut se šípovými pluhy, třináct sněhových fréz a dva speciální ledořezy.

Novinky v zimní údržbě
- čtyři nové sypače v Jihomoravském kraji a tři nové v Brně

- modernizovaná meteostanice u Podlesí na silnic I/43

- kilometr nových zábran proti sněhovým jazykům

- centrální zpravodajskou službu o sjízdnosti nově zajišťuje SÚS JMK. Informace budou k dispozici na www.dopravniinfo.cz a www.susjmk.cz

Sklady silničářů jsou nyní plné posypu na silnice. „Máme celkem patnáct tisíc tun soli a pětadvacet tisíc tun písku a drti," konstatoval ředitel.

Při tuhé zimě ale musí posyp dokupovat. Za den totiž mohou sypače vysypat i přes šest set tun soli. Zásoby by tak stačily na necelý měsíc. Skoro stejné zásoby jako silničáři krajští mají i jejich brněnští kolegové z městské firmy Brněnské komunikace.

„Zásoby soli na zimu máme něco přes dvanáct tisíc tun. Obvykle spotřebujeme kolem sedmi tun, takže by množství mělo být dostatečné," řekl provozní ředitel společnosti Leoš Chasák.

Dodal, že předpokládá, že zimní údržba bude stát kolem šedesáti milionů korun. Čtyřicet milionů přitom firma už zaplatila. Nejenže nakupovala sůl, ale také pořídila tři nové sypače a vozový park jednadvaceti sypačů obnovila o tři nová auta.