Stížnosti Rakušanů však soud nedávno odmítl. „Nejdříve je vyloučil k samostatnému jednání, v něm pak rozhodl, že jejich námitky jsou neopodstatněné," sdělila Deníku Rovnost mluvčí soudu Petra Lavická. Podle usnesení má totiž mnohem větší vliv na pozemky a nemovitosti obou stěžovatelů stavba dálnice A5, která roste na rakouské straně hranice. Při posuzování zásad územního rozvoje tak soud nebude k námitkám Rakušanů přihlížet.
Žalobu čtrnáctky obcí bude soud projednávat zítra. „Spis je natolik rozsáhlý, že nelze říct, kdy se s ním soud vypořádá," řekla mluvčí.
Obcím na R52 vadí především to, že kraj se nezabýval jinými variantami vedení této silnice.
Bojí se také jejího vlivu na životní prostředí. „Rychlostní silnice ve variantě přes Pohořelice a Mikulov není dopravně ani ekonomicky výhodná. Prochází také chráněnou krajinou oblastí Pálava, naruší okolí Novomlýnských nádrží," sdělil Pavel Černý z advokátní kanceláře Šikola a partneři, která žalující obce zastupuje.
S jeho názorem nesouhlasí jihomoravský krajský radní zodpovědný za územní plánování David Macek. „Vliv na přírodu a okolní krajinu jsme konzultovali s ministerstvem životního prostředí. Silnice vedená přes Mikulov je jedinou možnou variantou nejkratšího spojení do Vídně. Posílí ekonomiku kraje i atraktivnost pro investory. Rakušané svoji část k hranicím dostavějí zhruba za pět let," argumentoval Macek.
Kdy s výstavbou začne česká strana, ale podle něj není jasné. „Jihomoravský kraj už všechny náležitosti splnil. Bohužel peníze musíme hledat ve státním rozpočtu, kde zatím chybějí," sdělil radní.
Za R52 se nedávno postavila také asi patnáctka jihomoravských obcí, v jejichž okolí má silnice vzniknout. „Potřebujeme ji k dalšímu rozvoji. Firmy působící na našem území počítají s rychlým spojením s Vídní a my jej podporujeme," sdělil například starosta Pohořelic na Brněnsku Josef Svoboda.
Odpůrcům krajského dokumentu vadí i výstavba silnice R43 spojující Brno s Pardubickým krajem. Nejvyšší správní soud letos také kvůli žalobě Tetčic na Brněnsku odmítl část územního plánu týkající se výstavby horkovodu z Dukovan. „V současnosti připravujeme ústavní stížnost proti tomuto rozhodnutí. Také jednáme s Tetčicemi o možnosti horkovod znovu do zásad zahrnout při jejich aktualizaci v roce 2103," dodal radní Macek.
Co je r52
- plánovaná silnice, která spojíBrno s Vídnítrasou přes Mikulov. Silnice se má stát součástí koridoru, který povede přes Ostravu a Varšavu až do Gdaňska
- silnice má měřit 23 100 metrů, její součástí budou čtyři mimoúrovňové křižovatky
- úsek R52 Rajhrad Pohořelice byl postavený už roku 1996
Zdroj: ŘSD