O špatně zkombinované léky se postarají lékárníci. Pacient tak nemusí nic vyřizovat. Buď zákazníkovi nabídnou vhodnou náhradu, nebo zkontaktují jeho ošetřujícího lékaře a domluví se na dalším postupu. „Novou službu jsme lidem nabídli po nedávném otevření opravené lékárny v Nemocnici Blansko," uvedla tisková mluvčí nemocnice Kateřina Ostrá.

Již dříve tamní lékárna lidem nabízela lékové a klientské karty. Ty platí dál, ale začnou mít výhody zákaznické karty. Včetně nové služby hlídání kombinace léčiv. „Jsem ráda, že tuto službu v nemocnici zavedli. Je dobré vědět, že kdybych léky někdy potřebovala, upozorní mě na možná rizika," uvedla Milana Mrázková z Olomučan.

Také v lékárně v Nemocnici Boskovice léky pacientů zaznamenávají a při problému je konzultují s jejich ošetřujícím lékařem. Evidence na zákaznickou kartičku a upozorňování pacientů je standard. Konzultace lékárníků s lékařem už ne.

Porada s lékařem

Například lékárna Pod Nemocnicí v Blansku nabízí službu evidování léků, při krytí léčiv na předpis informuje pouze klienta. Ten se pak s lékařem domlouvá sám.

Podobné je to i v ostatních lékárnách ve městě. Důležitým pomocníkem jsou i počítačové systémy, které při výdeji samy na problém upozorní.

Nejčastěji je špatná kombinace léčiv při nákupu ve volném prodeji. Ty si zákazník vybírá sám a o účincích s jinými medikamenty nemusí vědět. Na nové zákaznické kartě blanenské nemocnice se evidují léky předepsané i ty z volného prodeje.

Například pacienti s léky na ředění krve by neměli užívat přípravky s kyselinou listovou. U těchto léků je nevhodná kombinace nejčastější, ale problémy s kombinacemi mohou nastat také u léčiv na žaludeční vředy nebo při užívání psychiatrických léků. Následky můžou být různé. „Nejčastěji se nevhodná kombinace léků týká analgetik, tedy prášků proti bolesti. Špatnou kombinací může dojít k poškození jater, ledvin nebo i k poruchám centrálního nervového systému. Problém je, že tyto léky si může pacient koupit sám. Na riziko by jej měl upozornit lékárník," vysvětlil náměstek pro léčebně preventivní péči Nemocnice Blansko Jaroslav Kubiš.

Služby lékáren se zlepšují, nejdůležitější ale stále zůstává odbornost lékárníka. „Často si lidé myslí, že pouze prodáváme prášky. Ale naším úkolem je i problémy s léky rozeznat a předcházet jim. Důležité je, aby pacient léčiva se svým lékárníkem konzultoval," uzavřela lékárnice Lubora Bednaříková.

MICHAELA REISIGLOVÁ