Cyklisté jezdí po chodníku blízko našeho vchodu. Můžete s tím něco udělat? I s takovým dotazem přišli obyvatelé sídliště v Kyjově na Hodonínsku za městským ombudsmanem. Nejde o veřejného ochránce práv ale o novou službu na úřadě. Za ní se skrývají rovnou tři osoby. „Jsou to zaměstnankyně úřadu, které se střídají. Na ně se obracejí lidé hledající radu nebo pomoc,“ uvedl mluvčí kyjovské radnice Filip Zdražil.

K dispozici jsou každé pondělí a středu. Příchozího mají nasměrovat ke kompetentním úředníkům, poradit mu při řešení životních situacích nebo s vyplněním formulářů. Také sbírají různé připomínky či stížnosti. Služba funguje teprve pár dní a už teď je znát, že místní o ni mají zájem. Také z jejích požadavků vlastně vznikla. „Už jsme řešili třeba sousedské spory či stížnost na zápach z kanalizace,“ řekla jedna z pracovnic úřadu ombudsmana Eliška Kölbelová.

Minimálně na jižní Moravě je podobná pozice ojedinělá. Její některé funkce ale úřady více či méně zajišťují jinak. „Na právním oddělení a sekretariátu starosty máme dva právníky, za kterými občané chodí se stížnostmi, ale i pro případné rady,“ přiblížila mluvčí znojemské radnice Zuzana Pastrňáková.

V Břeclavi městského ombudsmana také nemají a ani o něm neuvažují. Zájemcům v prvé řadě poradí pracovnice podatelny. Na řešení konkrétních životních situací se tam zaměřuje nová podoba městského webu. Uživatelé už nenajdou tradiční členění podle odborů, ale podle služeb. „Například ten, kdo potřebuje vyřídit občanský průkaz, nemusí vědět, že má navštívit odbor správních věcí. Všechny potřebné informace nyní najde v sekci doklady,“ vysvětlil mluvčí břeclavské radnice Jiří Holobrádek.

Pro sledování spokojenosti návštěvníků radnice slouží projekt Dobrý úřad, což je vlastně anonymní hodnocení práce úředníků. „V posledních dvou letech bylo podle tohoto hodnocení spokojeno třiadevadesát procent lidí,“ dodal Holobrádek.

Institut městského ombudsmana hodnotí pozitivně předseda sdružení Oživení, které se zabývá průhledností radnic, Martin Kameník. Lepší by ale podle něj bylo, kdyby měl nezávislejší postavení. „Je totiž otázkou, jestli bude řešit i závažnější podněty týkající se například podezření z nezákonného postupu, nehospodárnosti nebo dokonce případů uplácení, klientelismu nebo střetu zájmů,“ vypověděl předseda.

O službě
• městský ombudsman je prostředník mezi městem a obyvateli
• má radit, pomáhat a sbírat podněty i stížnosti
• v Kyjově na Hodonínsku funguje v pondělí a ve středu

Varianty služby• zajišťují ji zaměstnanci městského úřadu
• jako komise rady