VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stále brázdí Evropu. Trabanty do muzea nepatří, tvrdí nadšenci

Jižní Morava /ANKETA/ – Kultovní auto, které podle jeho fanoušků rozhodně nepatří do muzea, ale na silnice. Před šedesáti lety je v roce 1957 začala vyrábět automobilka Sachsenring v německém Cvikově. V tehdejším Československu mohli trabant lidé poprvé vidět v roce 1963 na brněnském veletrhu. Ještě do konce roku jich z Německé demokratické republiky přivezli necelých tři sta kusů.

28.11.2017 AKTUALIZOVÁNO 29.11.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V současné době trabantů v České republice jezdí kolem dvaceti tisíc. „V Brně jich je registrovaných necelých dva a půl tisíce. Na celé jižní Moravě odhaduji jejich počet asi na čtyři tisíce,“ přiblížil předseda Autoklubu Trabant Brno Michael Hanus.

Na počátku osmdesátých let měl klub zhruba osmnáct set členů, nyní je jich necelá padesátka. „Chtěli jsme letos činnost ukončit, ale ještě rok budeme fungovat kvůli členům, kteří zůstali v klubu z nostalgie. Většině je přes sedmdesát let,“ vysvětlil Hanus.

MAJÍ KOUZLO

Historie. Pro zvětšení klikněte.Trabanty přesto pro nadšence neztratily kouzlo ani v době, kdy je na trhu mnohonásobně víc aut. Jednou ročně pořádá v Česku jejich sraz Trabant gang Brno. „Je to jeden z největších srazů nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku. Posledních sedm let na něj přijíždí majitelé se zhruba dvěma sty auty,“ pochlubil se Jan Karbaš z gangu. Dodal, že osobně najezdí v trabantu asi tři tisíce kilometrů ročně.

V poslední době jsou oblíbené i cesty po světě s trabanty. Do Moskvy se s ním letos vydal jeden z fanoušků a majitelů Michal Doležal z Adamova na Blanensku. „Jeli jsme tři dny tam a tři zpátky. Musím smeknout před autem, které to zvládlo na výbornou,“ popsal cestu.

Příznivci v současnosti už kultovních vozů se shodují, že jejich největší výhoda je samoopravitelnost a spolehlivost. „Kdysi mi někdo řekl, že když budu mít sekyrku a šroubovák, opravím trabant na cestě. Zní to jako hloupost, ale je to pravda,“ zavzpomínal Hanus.

Trabanty byly v Československu velmi oblíbené také kvůli nízké ceně v porovnání s ostatními auty. „V šedesátých letech stál dvoudveřový pětadvacet tisíc korun, tří-dveřové kombi vyšlo na sedmadvacet tisíc,“ uvedl odborník Jan Tuček.

Lidé, kteří o auto měli zájem, museli většinou dlouho čekat. Mototechna je tehdy prodávala na pořadník. „Byly také v Tuzexu, ale kvůli vyšší ceně bonů na černém trhu tam nemělo smysl trabanty kupovat,“ přiblížil Hanus.

Do Československa přestali trabanty vozit v roce 1984. „Hlavní důvod podle mě byl, že konkurovaly ruským autům, ale to se tehdy nesmělo říkat,“ vysvětlil Hanus.

Automobilka skončila s výrobou trabantů v roce 1991. „Průmysl Německé demokratické republiky trpěl dlouhodobým nedostatkem peněz na investice a také nutností plnit plán za každou cenu. Zaběhnutá výroba to umožňovala, každá inovace plnění plánu a zvyšování výroby ohrožovala,“ vysvětlil odborník Tuček.

V současnosti začínají ceny většiny trabantů na dvaceti tisících korunách. „Za tolik jsou k dostání ty v horším stavu. Lepší stojí kolem padesáti nebo šedesáti tisíc, ale není problém koupit trabant také za čtvrt milionu,“ konstatoval Hanus.

PETR UHLÍŘ

KATEŘINA BERANOVÁ

Opravíte ho i na cestách, říká o trabantu nadšenec Kytka

Ivančice /ROZHOVOR/ – Trabantem jezdil s rodiči už v dětství, vystudoval na automechanika a pak si koupil vlastní. Nyní vede Vítězslav Kytka v Ivančicích na Brněnsku úspěšnou firmu, která se specializuje na opravy trabantů a prodej náhradních dílů. „Ročně obsloužím kolem patnáct set lidí,“ říká.

Díky čemu byl trabant tak oblíbený?

Patřil mezi revoluční vozy tím, že měl motor vepředu. Velkým kladem byla také jeho pořizovací cena, stál polovinu, co škodovka, takže si ho mohl dovolit skoro každý. Navíc má velmi jednoduchou konstrukci, pro lidi nebyl problém opravit si ho i na cestách. Je to vzduchem chlazený dvouválec, proto nepotřeboval ani chladicí kapalinu.

Co naopak patří mezi jeho slabší stránky?

Jednou z nevýhod, která některé uživatele odradila, patřilo to, že řidič musel přidávat olej do benzínu. Kvůli tomu za sebou trabant nechával silný zápach, který odsuzovali ostatní řidiči.

Proč firma po pádu východního bloku skončila s výrobou?

I přes některé své kvality nedokázal trabant konkurovat výkonnějším autům, která se v devadesátých letech objevila. V době, kdy se začal vyrábět, byla maximální rychlost sto kilometrů za hodinu vcelku standardní, dnes už je to ale jinak. Při jízdě do kopce si navíc neudrží ani devadesátikilometrovou rychlost. Na současných silnicích by brzdil provoz.

Je v Jihomoravském kraji hodně majitelů trabantů?

Přesný počet neznám, ale dovoluji si tvrdit, že jich je tu více než v ostatních krajích. Ročně mám kolem patnácti set zákazníků. Někteří starší lidé s ním tady dokonce stále běžně jezdí, je jich ale málo. Auto se dnes už řadí mezi vyhledávané veterány a ti, kdo jej mají, si ho většinou považují a chtějí jej udržet provozuschopné. 

JIŘÍ KRÁL

Autor: Kateřina Beranová, Redakce

Nahravá se anketa
28.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 16 500 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Manipulant expedice. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16500 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: První kontakt emailem., , Požadujeme:, " Vzdělání - vyučen , " Zkušenosti s řízením vysokozdvižného vozíku, " Základní znalost práce na PC, " Flexibilita, samostatnost, přesnost, ochota učit se novým věcem, , Náplň práce:, " Manipulace s výrobky na pracovišti a ve skladu, " Příprava expedic dle požadavku zákazníka, " Vykládka a nakládka expedic, " Fyzický a systémový příjem hotové výroby do skladu, " Účastní se inventur, , Místo výkonu práce: Průmyslová 1501, 691 23 Pohořelice. Pracoviště: Psk job s.r.o. - 02, Průmyslová, č.p. 1501, 691 23 Pohořelice. Informace: Spas Bogatinov, .

Výroba - Výroba Mistr ve výrobě 20 000 Kč

Mistři a příbuzní pracovníci v ostatní výrobě MISTR/OVÁ VÝROBY. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: 10.7.2018/ Zaměstnavatele lze kontaktovat mailem nebo telefonicky: KONTAKT: Veronika Opavská, Šárka Kalíková, tel.: +420 725 824 753, +420 720 970 656, e-mail: veronika.opavska@luvegroup.com; sarka.kalikova@luvegroup.com; Jedná se o řízení pracovníků na směně, rozdělování úkonů, spolupráce s ostatními odděleními. Zodpovědnost za dodržování BOZP, reporting nadřízenému. Zlepšování procesů ve výrobě, zaučování nových podřízených, dodržování kvality. , Požadujeme: praxi v obdobné pozici ve výrobním závodu, ideálně strojírenství, výborné komunikační a organizační schopnosti, uživatelská znalost MS Office., Nabízíme: dotovaná strava, příplatky nad rámec zákona, příspěvek na životní pojištění, permanentky do sportcentra, věrnostní odměny, odměny za doporučení nového zaměstnance, 23 dní dovolené.. Pracoviště: Heat transfer systems s.r.o., 691 82 Novosedly na Moravě. Informace: Veronika Opavská, +420 519 501 209,725 824 753.

Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství 20 000 Kč

Ovocnáři, vinohradníci, chmelaři a ostatní pěstitelé plodů rostoucích na stromech a keřích VINOHRADNÍK - SKLEPNÍ MANIPULANT. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: 13.7.2018 - vykonávání úkonů souvisejících s pěstováním vinné révy a následnou výrobou vína. Jednosměnný provoz, vyučen - obor vinařství výhodou, praxe výhodou, ŘP sk. B+T, znalost práce na PC, znalost péče o vinice, znalost práce ve sklepě, technologie, zpracování suroviny apod., časová flexibilita během vinobraní., ŽIVOTOPIS zaslat nejpozději do 27.7.2018 na mail: havilova@vinarstvilednice.cz, Místo výkonu práce: Lednice. Pracoviště: Vinařství lednice annovino a.s., Nejdecká, č.p. 714, 691 44 Lednice na Moravě. Informace: Alena Havlíková, +420 725 760 418,havlikova@vinarstvilednice.cz.

Výroba - Výroba Obsluha strojů 16 000 Kč

Obsluha ostatních zařízení na zpracování kovů OBSLUHA STROJE - LIS. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: 10.7.2018/ Zaměstnavatele lze kontaktovat osobně na adrese provozovny každé úterý a čtvrtek od 10 do 12 hodin. , KONTAKT: Veronika Opavská, Šárka Kalíková, tel.: +420 725 824 753, +420 720 970 656, , e-mail: veronika.opavska@luvegroup.com; sarka.kalikova@luvegroup.com, , Požadujeme: SOU, SOŠ technického nebo strojírenského zaměření, praxe na vysekávacích lisech a jejich nastavováním výhodou, znalost výkresové dokumentace a práce s měřidly, samostatné myšlení a zodpovědnost, , Náplň práce: vysekávání lamel pro tepelné výměníky pomocí poloautomatického vysekávacího lisu dle výkresové dokumentace (široké portfolio produktů). Dodržování standardů kvality., , Nabízíme: zázemí stabilní firmy, 2-směnný pracovní režim (6-14,14-22) PO-PA, pracovní smlouva na dobu určitou 6 měsíců, v případě úspěšného zaučení po 6 měsících smlouva na dobu neurčitou. Dále nabízíme ubytování v místě, vhodné i pro páry., Dotovaná strava, příplatky nad rámec zákona, příspěvek na životní pojištění, permanentky do sportcenter, věrnostní prémie, bonus za doporučení nového zaměstnance. Pracoviště: Heat transfer systems s.r.o., 691 82 Novosedly na Moravě. Informace: Veronika Opavská, +420 519 501 209,725 824 753.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Až do konce srpna uvidí lidé na Náměstí v Mikulově sochu Viselec, kterou vytvořil umělec David Černý.
7

Za jednu ruku visí ze střechy. Socha Freuda nad náměstím láká na umění

Ilustrační foto

Lákají na slevy, naúčtují plnou cenu. Často jde o triky prodejců, tvrdí sdružení

Muž strhl z plotu plakát Tomia Okamury. Sám na to veřejně upozornil

Břeclav – Ne islámu. Ne teroristům. Bezpečná země pro každého. Tento slogan pohoršil Jana Neugebauera natolik, že venkovní banner strany Svoboda a přímá demokracie (SPD) Tomia Okamury v Břeclavi sundal z cizího soukromého plotu. „Jde o agresivní populismus,“ zdůvodnil devětadvacetiletý muž, který nesouhlasí s automatickým spojováním islámu a terorismu.

Dům psího utrpení a dvoujazyčná likvidace gigantického burgeru: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 17. července 2018.

Letní brigády: dost práce, málo zájemců. Láká administrativa, odrazují pokladny

Jižní Morava – Milan Berka z Blanenska si na brigádách přivydělává pravidelně celý rok. Hlavně v Brně a okolí. Sehnat práci není podle něj problém. Nabídek je o letních prázdninách dost.

Veslař Helešic oslavil triumf zmrzlinou. Nyní se vydá za krávami

Břeclav – Přidávají jeden úspěch za druhým. Břeclavský veslař Lukáš Helešic s parťákem Jakubem Podrazilem před necelým měsícem poprvé triumfovali v závodě světového poháru na dvojce bez kormidelníka a o víkendu si díky třetímu místu ve švýcarském Lucernu zajistili v podniku celkové prvenství. „Jde o obrovský úspěch, české dvojce se to ještě nikdy nepovedlo, takže jsme se asi zapsali do historie,“ raduje se dvaadvacetiletý Helešic.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT