Podle vinařů bude jedenáctý ročník obnovené tradice rekordní. Celkově připraví 2,6 milionu lahví tohoto prvního vína sezony. „Nadprůměrně teplé a slunečné léto završené vlahým přelomem srpna a září slibuje rekordní množství vína. Bude navíc velmi kvalitní," uvedl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Hlavní sommelier Národního vinařského centra Marek Babisz potvrdil, že ročník bude silný. „Slunce bylo hodně. Hlavně u červených vín je na co se těšit," nastínil odborník.

Nejvyšší zastoupení lze podle Machovce očekávat u bílých Svatomartinských vín z odrůd Müller Thurgau, Muškát moravský a Veltlínské červené rané. „Bílého bude na trhu asi čtyřicet procent. Červených vín z odrůd Modrý Portugal či Svatovavřinecké a růžových z odrůd Modrý Portugal, Svatovavřinecké a Zweigeltrebe po třiceti procentech," vypočetl ředitel. Nabídku ročníku zpestří také řada cuvée, tedy vín z více odrůd.

Na Svatomartinské už se chystají tradičně ve Vinařství Vajbar z Rakvic na Břeclavsku. Víno budou dělat z několika odrůd. Například sběr Modrého Portugalu a Svatovavřineckého ukončili před necelým měsícem. „Svatovavřinecké na Svatomartinské rosé necháme bez doslazení vykvasit a těšíme se na šťavnaté přírodní mladé víno," poznamenal Bronislav Vajbar.

Rovněž podle Machovce bude mladé víno výjimečně dobré. „Letošní ročník může patřit k nejlepším od roku 2005, kdy Vinařský fond získal značku Svatomartinské," uvedl ředitel. Dodal, že ročník slibuje i historicky nejvyšší procento vín, která uspějí při hodnocení a získají právo používat známku Svatomartinské. Zatím rekordní je loňský ročník, kdy vína vyrábělo 129 vinařství.

Kolik si jich na lahev vylepí známku se svatým Martinem na koni letos, bude jasné po devětadvacátém říjnu, kdy odborníci ve Valticích na Břeclavsku vína vyhodnotí. „Posuzovat budeme vůni, vzhled a chuť. Vinaři mají čas na doručení vzorků do poledne šestadvacátého října," řekl Babisz.

Podle něho se dá očekávat, že po kvalitním mladém víně bude velká poptávka. Zákazníci na Svatomartinské slyší i podle marketingových odborníků. „Je to od vinařů dobrá strategie, protože jde o reakci na francouzské víno Beaujolais. Lidé, kteří preferují naše vína, se na tento svátek těší a pro vinaře je to výnosný byznys," konstatoval marketingový odborník Václav Svoboda.

Podle odborníka na management Pavla Tomšíka symbolizuje značka na lahvi kvalitu. „Označení si vinaři musejí vybojovat. Proto lidé ve vinotékách sáhnou často právě po něm," vysvětlil odborník z ústavu managementu Mendelovy univerzity.

První Svatomartinská vína mohou lidé tradičně ochutnat jedenáctého listopadu od jedenácti hodin.

Svatomartinského vyrobí o sedm set tisíc lahví víc než loni.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE