AirCar, jak se hybrid auta a letadla nazývá, je již plně funkční a ve vzduchu strávil dvaapadesát hodin. Poslední pětatřicetiminutový let se uskutečnil mezi Nitrou a Bratislavou. „Byl to doposud jeden z nejdelších absolvovaných letů. Všechno funguje naprosto bez problémů. Nad očekávání dobře, řekl bych. Auto je ve vzduchu skvěle ovladatelné a pilota nemá čím nepříjemně překvapit. Při letových zkouškách jsme zatím neobjevili žádnou chybu,“ sdělil majitel společnosti a hlavní konstruktér Štefan Klein.

Jako vozidlo je AirCar standardní stroj možná s trochu futuristickým vzezřením. Po stisknutí transformačního tlačítka se z něj však vysunou metr a půl dlouhý ocas a křídla o rozpětí nad osm metrů, přičemž k ovládání obou forem slouží klasický volant. Celý proces proměny AirCar stihne za osmdesát vteřin. „NA podobném stroji ve světě pracuje zhruba 120 firem. Naše konstrukce je však unikátní v tom, že půjde použít i v běžném provozu, takže zaparkovat ve městě nebude problém,“ doplnil Klein.

Zdroj: Youtube

V praxi má užívání hybrida vypadat tak, že člověk s pilotní licencí soukromého pilota a řidičským průkazem klasicky odjede z domu autem na letiště, kde vůz změní v letadlo. Následně odletí a po přistání jej změní nazpět. „Letiště to může být i malé, sportovní nebo pro ultralehká letadla. Těch je u nás poměrně hodně. Legislativně však lze přistát na jakékoli ploše, která je vhodná a máte souhlas majitele,“ uvedl inženýr Dalibor Vlček.

Cílem celého projektu je pak uživateli ušetřit co nejvíce času. „Pokud díky tomu nebudu muset na D1, prodám ledvinu, abych si ho mohl koupit,“ zasnil se například Adam Ožana.

Aktuálně konstruktéři pracují na druhém prototypu. Výsledný produkt by měl zvládnout letět kolem tří set kilometrů v hodině a ve vzduchu se udržet přibližně pět hodin. Jeho cena by podle prvních odhadů měla být na rovni čtyřsedadlového letounu, čili v jednotkách milionů korun.

Než však budou oblohu i ulice brázdit létající automobily, musí autoři získat certifikaci podle předpisu Evropské agentury pro bezpečnost letectví. „Pokud vše půjde podle plánu, mohli by si zákazníci koupit první model létajícího auta už za dva až tři roky,“ doplnil Klein.